Warm Up: De GP van Hongarije

Hongarije is de laatste race voor de zomerstop. Na zondag zullen we vier weken op onze honger moeten zitten tot wat voor velen waarschijnlijk het hoogtepunt zal zijn dit Formule 1 seizoen, de GP van België. Maar eerst dus nog een tussenstop in Hongarije afwerken.
Het circuit
De Hongaroring in de buurt van Budapest is de plaats waar het strijdtoneel zal opgevoerd worden. Het circuit is 4,3 km lang en de race wordt over 70 ronden in wijzerzin gereden. Het circuit staat erom bekend om niet echt uitdagend te zijn. De piloten noemen het soms smalend een ‘Mickey Mouse’ circuit. Inhalen is er zeer moeilijk. In 2003 is het lange rechte stuk nog wat langer gemaakt. Dat heeft een beetje aan het euvel kunnen verhelpen, maar zelfs met KERS en DRS blijft het extreem moeilijk om hier in te halen. Een goede kwalificatie en vooral goede start zijn uiterst belangrijk om een deftig resultaat te kunnen neerzetten in Hongarije.

image

Dat inhalen zo extreem moeilijk is, heeft onze landgenoot Thierry Boutsen bewezen in 1990. Hij kon toen in zijn laatste seizoen voor Williams de pole pakken op de Hongaroring en kon daarmee ook zijn derde en laatste overwinning uit zijn carrière pakken. Een zeer gefrustreede Ayrton Senna kon er niet aan voorbij geraken en finishte uiteindelijk op twee tienden van de Belg. In het huidige deelnemersveld is het Lewis Hamilton die hier al het meest wist te winnen. Drie overwinningen waaronder die van afgelopen jaar.

McLaren voert de ranking aan bij de constructeurs en staat met 11 overwinningen ruim op kop voor Williams met 7 wins en Ferrari met 5. Red Bull kon hier voorlopig slechts eenmaal de hoofdprijs meepakken in 2010 toen Mark Webber de leiding overnam van Hamilton die met pech moest opgeven. Het was nochtans Vettel die in dat jaar de pole pakte en er was al wat heisa geweest over de zogenaamde flexi-wings op de Red Bull. Maar 2010 zal vooral nog herinnerd worden door het nogal agressieve inhaalmanoeuvre van Schumacher op Barrichello die tot op enkele millimeters in de muur werd geduwd door zijn ex-ploegmaat.

De Banden
In Hongarije zullen de nieuwe Pirelli PZero’s aan de bak komen, banden die uitvoerig getest zijn tijden de Silverstone Young Drivers Test. Het is de structuur van 2012 met de compounds uit 2013. De Pzero White Mediums en Yellow Soft zijn de sloffen van dienst komend weekend. Er zijn geen hoge snelheidsbochten op de Hongaroring en de slijtage komt eerder van tractie en het remmen. Er is dus een grotere rol weggelegd voor prestaties en minder op duurzaamheid. In combinatie met het al moeilijke inhalen zal een goed presterende band en een uitgekiende pitstopstrategie essentieel zijn om de overwinning te behalen.

image

Het Weer
Slecht weer is een zeldzaamheid op de Hongaroring. In 2006 was het de eerste keer in 20 jaren dat er in natte omstandigheden moest geracet worden. En ook dit jaar beloofd het weer alles uit de kast te halen wat zon betreft. Temperaturen boven de 30° tot zondag zelfs 36° zijn te verwachten.

Wist je dat….
…inhalen op de Hongaroring niet helemaal onmogelijk is? Vraag dat maar aan Nigel Mansell. Hij vertrok in 1989 met zijn Ferrari op de 12e plaats. Wagen na wagen wist hij te verschalken tot hij uiteindelijk op de tweede positie lag, achter Ayrton Senna. Toen die laatste een tragere wagen wilde dubbelen, wist Mansell beide wagens ineens achter zich te laten. Toch is dat nog geen record. Jenson Button behaalde hier in 2006 zijn eerste overwinning en vertrok maar liefst van op de 14e positie. Al moet erbij gezegd worden dat het een nogal incidentrijke race was in de regen. Button deed zijn bijnaam ‘Mr. Twinkletoes’ alle eer aan. En als inhalen toch echt onmogelijk blijkt, dan is een goed getimede pitstop ook een mogelijkheid. Schumacher kon hier in 1998 door een tactische switch van meester-strateeg Ross Brawn de overwinning behalen door halfweg de race van een tweestop naar een driestop over te schakelen. De Duitser hing vast achter beide McLarens en kon door een extra stop vroeger binnenkomen waardoor hij vrije baan had om een van zijn sterkste prestaties uit zijn carrière neer te zetten.

image

Tijdschema GP van Hongarije
Vrijdag 26 juli
10:00 – 11:30 Eerste oefensessie
14:00 – 15:30 Tweede oefensessie

Zaterdag 27 juli
11:00 – 12:00 Derde oefensessie
14:00 – 15:00 Kwalificaties

Zondag 28 juli
14:00 Start Race

De GP van Hongarije op TV
Vrije trainingen (zaterdag)
RTL: 12:30 – 13:20

Kwalificaties
VT4: 13:55 – 15:05
BBC1: 18:15 – 19:40 (highlights)
RTL: 13:30 – 15:20
La Deux: 13:55 – 15:05

Race
Vier: 13:30 – 16:20
BBC1: 18:05 – 19:35
RTL: 12:45 – 16:25
La Deux: 13:30 : 16:00

Samenvatting (maandag 29 juli)
La Deux: 00:35 – 01:05

Verwante info over de GP van Hongarije
DRS zones voor Hongarije
De GP van Hongarije: Circuit info
Toch camera’s in de pitstraat in Hongarije
Grosjean kijkt uit naar de race in Hongarije
VIDEO: Hongaroring onboard
Raikkonen kijkt uit naar ’thuisrace’ in Hongarije

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:30:”Hongaroring_2012_wide_shot.jpg”;}
Halfweg het seizoen en het keerpunt ligt in Hongarije. Of de race ook een keerpunt betekent in het kampioenschap, valt nog af te wachten. Alles wat je moet weten over de GP van Hongarije, lees je hier in de Warm-Up.