Volgens Bernie Ecclestone en Max Mosley was het dringend nodig om eens aan het milieu te denken. Beide heren willen eveneens dat de sport voor alle teams op financieel vlak haalbaar blijft. Een duidelijk gevolg hiervan is dat de motor nu al twee wedstijden moet meegaan in plaats van één.
Ook wat de brandstof in de formule 1 betreft zijn er strenge regels. Volgens Manuel Lopes moet de brandstof zeer snel en regelmatig verdampen. Het is de bedoeling dat er onmiddelijk ontbranding ontstaat. Hierbij spelen injectoren, bougies en de verbrandingskamer een grote rol.
Formule 1 benzine van tegenwoordig bevat ongeveer 200 componenten en zorgt voor een enorme toename van het vermogen. Deze brandstof zou dan ook aan de gewone pomp tien keer zoveel kosten als normale brandstof. Een dure cocktail dus.
Tegenwoordig is het ook wel heel belangrijk naar zowel vermogen enerzijds als zuinigheid anderzijds te kijken. Zo zou dus ook de brandstof uit de formule 1 vier procent minder zwaar zijn dan de gewone. De motoren en brandstof voldoen nu al aan de normen en eisen die in 2009 op de openbare weg zullen van kracht zijn.