Williams: roem en glorie zijn vergeten

Alles begon in 1968, toen Frank Williams zijn eigen Formule 1 team oprichtte. Het toen nog jonge team stelde in de eerste jaren niet veel voor en kreeg vooral af te rekenen met financiële problemen en slechte resultaten. Pas in 1973 behaalde het Williams-team zijn eerste punt tijdens de GP van Zandvoort. Vanaf dat moment begon het team de weg naar de eeuwige roem te vinden. In 1980 werd de eerste constructeurstitel behaald met Alan Jones, die tevens wereldkampioen werd. De tweede constructeurstitel werd behaald in 1986, maar kon geen wereldkampioen bij de rijders voortbrengen. Nigel Mansell verloor immers de titel in de laatste race toen zijn rechterachterband ontplofte. In 1987 was het team oppermachtig en won het de titel met Nelson Piquet, maar daarna kwam er een kleine dip voor het team.

Begin jaren 90 was het Williams-team van Frank Williams een topteam door de steun die ze kregen van motorenleverancier Renault, maar vandaag lijkt dit allemaal ver weg en vergeten. Hoe is het toch zover kunnen komen voor Williams. Toprijders zoals Senna, Prost, Mansell en vele anderen stonden in lijn aan te schuiven om bij het befaamde team te mogen rijden. Maar vandaag lijkt het Williams-team ten dode opgeschreven op sportief vlak.

In totaal kon Williams dit jaar maar 11 punten bemachtigen tijdens de Grand Prix weekends, waarmee het maar een achtste plaats kon behalen in het constructeurskampioenschap. Nico Rosberg leek tijdens de eerste GP in Bahrein een uitstekende aanwinst; hij kon meteen 2 punten scoren. Dit resultaat kon hij nog 1 keer nadoen tijdens de GP van Europa, maar vanaf toen was het over and out voor hem. In totaal bereikte hij 9 keer de finish in 18 GP’s.

Mark Webber verging het niet beter. Ook hij kon tijdens de eerste GP in Bahrein 3 punten behalen; in San Marino deed hij dit over. Hierna ging het hem niet meer voor de wind; enkel in China waar nog 1 punt te sprokkelen viel. Hiermee deed hij wel beter als Rosberg, maar over het bereiken van de finish niet. Webber behaalde 11 keer de geblokte vlag niet met zijn Williams.

Het zijn zware tijden voor het Williams-team, dat blijkbaar de pedalen volledig is kwijt gespeeld. Het behalen van 11 punten voor wat ooit een topteam was in de Formule 1 is een zware last om te dragen.

De toekomst ziet er niet zo rooskleurig uit voor het Williams-team, dat momenteel in een kleine crisis zit. De Toyota-motoren waar ze volgend jaar van gebruik kunnen maken zijn niet van de beste kwaliteit en worden omschreven als één van de minderen in de F1. Maar het team kan nu wel opnieuw rekenen op de sterkte van een constructeur, wat altijd een enorm voordeel oplevert. Wat ook in het nadeel speelt is de onervarenheid van de rijders voor komend seizoen. Rosberg is pas aan zijn tweede seizoen Formule 1 en kan dus nog als rookie omschreven worden. Alexander Wurz daarentegen heeft reeds veel ervaring, maar dan vooral in het testen.

Wat ook een mogelijkheid kan zijn voor Williams om er bovenop te komen, is een verkoop aan een grote constructeur. Maar deze zijn momenteel niet meer dik gezaaid, vermits bijna iedere grote constructeur aanwezig is in de Formule 1. Maar zal Frank Williams ooit wel zijn team willen verkopen zolang hij aan het hoofd staat van zijn renstal?

Hoe meer men er over nadenkt, hoe meer vragen er opkomen.

Laten we hopen dat er niet opnieuw een privateer opgedoekt wordt, want Formule 1 is en blijft een harde wereld.
Alles begon in 1968, toen Frank Williams zijn eigen Formule 1 team oprichtte. Het toen nog jonge team stelde in de eerste jaren niet veel voor en kreeg vooral af te rekenen met financiële problemen en slechte resultaten.
a:0:{}
Pas in 1973 behaalde het Williams-team zijn eerste punt tijdens de GP van Zandvoort. Vanaf dat moment begon het team de weg naar de eeuwige roem te vinden. In 1980 werd de eerste constructeurstitel behaald met Alan Jones, die tevens wereldkampioen werd. De tweede constructeurstitel werd behaald in 1986, maar kon geen wereldkampioen bij de rijders voortbrengen. Nigel Mansell verloor immers de titel in de laatste race toen zijn rechterachterband ontplofte. In 1987 was het team oppermachtig en won het de titel met Nelson Piquet, maar daarna kwam er een kleine dip voor het team.

Begin jaren 90 was het Williams-team van Frank Williams een topteam door de steun die ze kregen van motorenleverancier Renault, maar vandaag lijkt dit allemaal ver weg en vergeten. Hoe is het toch zover kunnen komen voor Williams. Toprijders zoals Senna, Prost, Mansell en vele anderen stonden in lijn aan te schuiven om bij het befaamde team te mogen rijden. Maar vandaag lijkt het Williams-team ten dode opgeschreven op sportief vlak.

In totaal kon Williams dit jaar maar 11 punten bemachtigen tijdens de Grand Prix weekends, waarmee het maar een achtste plaats kon behalen in het constructeurskampioenschap. Nico Rosberg leek tijdens de eerste GP in Bahrein een uitstekende aanwinst; hij kon meteen 2 punten scoren. Dit resultaat kon hij nog 1 keer nadoen tijdens de GP van Europa, maar vanaf toen was het over and out voor hem. In totaal bereikte hij 9 keer de finish in 18 GP’s.

Mark Webber verging het niet beter. Ook hij kon tijdens de eerste GP in Bahrein 3 punten behalen; in San Marino deed hij dit over. Hierna ging het hem niet meer voor de wind; enkel in China waar nog 1 punt te sprokkelen viel. Hiermee deed hij wel beter als Rosberg, maar over het bereiken van de finish niet. Webber behaalde 11 keer de geblokte vlag niet met zijn Williams.

Het zijn zware tijden voor het Williams-team, dat blijkbaar de pedalen volledig is kwijt gespeeld. Het behalen van 11 punten voor wat ooit een topteam was in de Formule 1 is een zware last om te dragen.

De toekomst ziet er niet zo rooskleurig uit voor het Williams-team, dat momenteel in een kleine crisis zit. De Toyota-motoren waar ze volgend jaar van gebruik kunnen maken zijn niet van de beste kwaliteit en worden omschreven als één van de minderen in de F1. Maar het team kan nu wel opnieuw rekenen op de sterkte van een constructeur, wat altijd een enorm voordeel oplevert. Wat ook in het nadeel speelt is de onervarenheid van de rijders voor komend seizoen. Rosberg is pas aan zijn tweede seizoen Formule 1 en kan dus nog als rookie omschreven worden. Alexander Wurz daarentegen heeft reeds veel ervaring, maar dan vooral in het testen.

Wat ook een mogelijkheid kan zijn voor Williams om er bovenop te komen, is een verkoop aan een grote constructeur. Maar deze zijn momenteel niet meer dik gezaaid, vermits bijna iedere grote constructeur aanwezig is in de Formule 1. Maar zal Frank Williams ooit wel zijn team willen verkopen zolang hij aan het hoofd staat van zijn renstal?

Hoe meer men er over nadenkt, hoe meer vragen er opkomen.

Laten we hopen dat er niet opnieuw een privateer opgedoekt wordt, want Formule 1 is en blijft een harde wereld.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print