Alonso: "Fout lag bij Lewis" *UPDATE*

Volgens Fernando Alonso is niet hij maar zijn teammaat Lewis Hamilton de schuldige van het incident in de pit. Alonso nam de pole nadat hij Hamilton een laatste snelle ronde ontnam door langer in de pit te blijven staan en de Brit zo op te houden, waardoor die laatste geen tijd genoeg had om nog een snelle tijd te rijden.. Alonso zegt nu dat Hamilton zich niet aan de teamorders gehouden heeft.

Alonso zou in deze kwalificatiesessie een extra snelle ronde mogen rijden. Mclaren heeft een afspraak die zegt dat de rijders om de beurt dit voordeel krijgen op circuits die er zich toe lenen.

"Ze hebben Hamilton gezegd wat hij moest doen en hij luisterde niet. Dat is het enige probleem dat het team had.  Ron was kwaad omdat hij (Hamilton) de teamorder niet accepteerde terwijl het team ze verschillende keren herhaalde in zijn eerste ronde."

"Het team heeft alles gedaan wat ze moesten doen om mij die extra ronde te geven maar hierdoor lukte dat niet. Ze vroegen me waarom Ron zijn hoofdtelefoon weggooide en dan achter Fabrizio (Alonso’s kinesist) ging ofzoiets. Ik heb niks tegen hem, ik zou een extra ronde brandstof hebben en ik heb die niet gehad maar uiteindelijk heb ik toch de pole gehaald."

*UPDATE*

Mclaren teambaas Ron Dennis heeft het verhaal van Alonso bevestigd.

"Er werd afgetelt door zijn ingenieur. De ingenieur controleert hem. Hij bepaalt wanneer hij (Alonso) vertrekt. Zo werkt het. En als je denkt dat het met opzet was, dan mag je denken wat je wil. Ik vertel je exact wat er gebeurd is."

"Het liep mis omdat Lewis had moeten vertragen om Fernando door te laten. Hij deed dat niet, hij vertrok en daardoor liep het mis. We hebben verschillende procedures binnen het team en voor de training bepalen we welke we gaan gebruiken, wat onze strategie is en hoe we die uitvoeren op het circuit."

"In dit geval was het Fernando die het voordeel kreeg om meer brandstof te verbranden. De regeling was OK, we stonden in verkeerde volgorde aan het einde van de pitlane maar we zouden van plaats wisselen na de eerste ronde. Dat gebeurde niet zoals afgesproken. Dat was teleurstellend en zorgde voor spanning op de pitmuur. Vanaf dat moment liep het mis omdat de wgaens op de verkeerde plaats op het circuit waren en dit zette zich verder in de pitstops. De situatie werd ingewikkeld en Lewis kon geen laatste tijd meer rijden"