Charles Leclerc: “Crash was mijn fout, ik moet uit de muur blijven”

Ferrari
Ferrari

Enorm ontgoocheld en veel frustraties waren er bij Charles Leclerc na zijn crash en bijhorende opgave tijdens de GP van Frankrijk. De Monegask schreeuwde het uit over de boordradio, begrijpelijk want Leclerc leek op weg naar een mogelijke overwinning.

“Ik wist niet dat ik mijn radio aan had gelaten,” vertelde Leclerc na afloop over zijn uitbarsting over de boordradio. “Maar zoiets is overduidelijk enorm frustrerend.”

“Ik heb het gevoel dat ik sinds het begin van het seizoen waarschijnlijk op mijn hoogste niveau ooit aan het presteren ben. Maar het heeft geen zin om op dat niveau te presteren als ik zo’n fouten maken.”

Door zijn crash vergroot in plaats van verkleind zijn achterstand op wk-leider Max Verstappen. Volgens Leclerc zal de eindbalans aan het einde van het seizoen bepalen of hij de titel door zijn eigen fouten eventueel heeft verloren of door de betrouwbaarheid.

“Ik denk dat er zo’n 32 punten zijn verloren gegaan door fouten van mij, waarvan 25 punten vandaag, het zag er naar uit dat we vandaag gingen winnen en in Imola verloor ik zeven punten door mijn fout.”

“Aan het einde van het seizoen zullen we de berekening maken, als ik dan 32 punten tekort kom dan weet ik dat het door mezelf komt en dat ik het niet verdien om het kampioenschap te winnen. Tijdens de tweede seizoenshelft zullen we deze dingen moeten zien te overwinnen als ik wereldkampioen wil worden.”

Meteen na zijn crash liet Leclerc uitschijnen dat zijn gaspedaal net als in Oostenrijk problemen leek te geven en dat het bleef hangen. Achteraf gaf Leclerc echter toe dat het zijn eigen fout was waardoor hij crashte.

“Nee, het was al heel het raceweekend tricky,” aldus Leclerc. “Ik hou ervan overstuur te hebben maar wanneer het erg warm is dan is het zeer moeilijk om consistent te presteren. Ik ben dit weekend niet echt consistent geweest en ik betaal de prijs voor één grote fout tijdens de race.”

Leclerc probeerde naar eigen zeggen nog wel om achteruit te rijden maar dat lukte niet.

“Ik kon niet achteruit rijden wat erg jammer was want toen ik de wagen zag, die was zo goed als niet beschadigd. We konden nog steeds rijden.”

“Dat is echter een detail. Ik moet eerst en vooral ervoor zorgen dat ik de wagen niet in de muur plaats, dan gaat alles beter.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022