“Charles Leclerc start GP van België waarschijnlijk achteraan door gridstraf”

Ferrari
Ferrari

We zijn nog maar donderdag maar nu al doen er serieuze geruchten de ronde dat Ferrari de motor van Charles Leclerc wisselt voor een gloednieuwe specificatie. Daardoor zou Leclerc de race waarschijnlijk als laatste op de startgrid moeten aanvatten.

Voorafgaand aan de zomerpauze liet Ferrari reeds uitschijnen dat het op Spa-Francorchamps mogelijk een verbeterde versie van haar krachtbron zou introduceren, of op zijn minst toch enkele nieuwe onderdelen ervan. De introductie van een nieuwe motorspecificatie dit weekend is belangrijk, niet alleen voor de komende races maar ook voor de komende F1-seizoenen.

Op 1 september gaat immers voor verschillende motoronderdelen een bijkomende motorbevriezing in. Vervolgens gaat de motorontwikkeling voor de komende jaren definitief op slot, tot de introductie van de nieuwe generatie motoren in 2026.

Wanneer je als motorfabrikant nog een bijkomende stap vooruit wil zetten dan moet het dus dit weekend op het circuit van Spa-Francorchamps gebeuren. Bijkomend is op het circuit van Spa-Francorchamps elke extra pk welgekomen.

Volgens diverse berichten zou Ferrari besloten hebben om verschillende motoronderdelen bij Charles Leclerc te vervangen, waaronder ook de MGU-H die door een nieuwer exemplaar zou vervangen worden.

Ook de verbrandinsmotor, MGU-K en het opslagsysteem voor energie zouden vervangen worden. Charles Leclerc zit al boven zijn maximaal toegestaan aantal exemplaren en zou daardoor een serieuze gridstraf krijgen die hem naar achteraan op de startgrid zouden verwijzen. De Monegask wacht waarschijnlijk een intense en moeilijke inhaalrace.

Opvallend genoeg zou teamgenoot Carlos Sainz geen nieuw exemplaar krijgen, de Spanjaard zijn motor is een minder oud exemplaar. Voorlopig is het nog wel wachten op een officiële bevestiging van Ferrari.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print