“Charles Leclerc versterkt de Ferrari-mythe, net als Gilles Villeneuve”

Ferrari
Ferrari

Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto slaagt Charles Leclerc net als Gilles Villeneuve erin om de fans mee te slepen in de mythe van de legendarische renstal met het steigerende paard in zijn logo.

Charles Leclerc maakt sinds 2016 deel uit van het junior programma van Ferrari. Omdat hij succesvol de opstapklasses had doorlopen mocht hij in 2018 aan de slag bij Sauber en een jaar later zat hij al achter het stuur van een Ferrari.

Tijdens zijn debuutjaar bij de Scuderia wist hij met Spa en Monza al meteen twee klassiekers op zijn naam te schrijven. Het seizoen 2020 werd een jaar om snel te vergeten maar in 2021 waren er al tekenen van beterschap te speuren en dit jaar zijn Leclerc en Ferrari weer helemaal terug en doen ze mee voor de prijzen.

De goede seizoensstart van Leclerc doet de tifosi al dromen van meer want ook de jonge Monegask ontsnapt niet aan de torenhoge verwachtingen waar elke Ferrari-rijder mee te maken krijgt. Er wordt namelijk niets meer maar ook niet minder verwacht van Leclerc dan dat hij de wereldtitel terug naar Maranello zal brengen.

Vorige maand mocht Leclerc een paar rondjes rijden in de bolide van Ferrari-legende Gilles Villeneuve, die ons veertig jaar geleden helaas ontvallen is. Daar trok teambaas Mattia Binotto een aantal parallellen tussen Leclerc en Villeneuve.

“Als ik naar Charles kijk, naar zijn rijstijl, zijn talent, en meer dan dat, zie ik passie. De passie van de fans voor hem,” aldus Binotto tegenover ‘Motorsport.’

“Deel uitmaken van Ferrari betekent op de een of andere manier de mythe van het steigerende paard proberen te vergroten. Er zijn maar een aantal rijders die dat kunnen en ik denk dat Charles dat kan, net zoals Gilles dat kon.”

“Gilles was fantastisch. Gilles won slechts zes races maar hij blijft voor het steigerende paard en de tifosi de rijder. Het was echt zijn rijstijl, zijn gedrag, de passie die hij liet zien.”

“En volgens mij heeft Charles dat en dat is iets wat geweldig is. Wij zijn ook zelf gepassioneerd en we hopen dat hij meer dan zes races zal winnen.”

Leclerc mocht de bolide van Villeneuve aan de tand voelen maar deed dat met de nodige voorzichtigheid.

“Als je naar die tijd kijkt en de auto’s waar ze mee reden was het heel gevaarlijk,” aldus Binotto.

“Als je een ongeval kreeg wist je wat de gevolgen konden zijn. Vandaag zijn de auto’s heel, heel veilig in vergelijking met wat het toen was en dat is dankzij de inspanningen van de FIA, de Formule 1 en de teams.”

“De rijders waren echt gek met de risico’s die ze destijds gewoon aanvaardden, ik denk dat het vandaag veel veiliger is.”