Christian Horner: “Het gelobby van Mercedes bewijst dat ze ons een bedreiging vinden”

Red Bull Content Pool

Volgens Christian Horner is het constante gelobby van Mercedes een mooi bewijs dat ze zijn team als een serieuze bedreiging zien, dat vertelt hij aan ‘Motorsport.com’

Voor het eerst sinds jaren hebben ze bij Mercedes een serieuze kluif aan Red Bull in de strijd om de wereldtitel en ze lijken in Brackley dan ook geen weg onbewandeld te laten om de concurrenten stokken in de wielen te steken.

Tijdens de beginfase van het seizoen maakte Mercedes de FIA er op attent dat de achtervleugel van de Red Bull RB16B nogal fel door boog en dat leidde tot strengere controles op de flexibiliteit van de achtervleugels. Nog niet zo lang geleden stelde Mercedes de legaliteit van de Honda-motor van Red Bull in vraag en ook daar zag de FIA zich genoodzaakt om een technische richtlijn richting Milton Keynes te sturen.

Christian Horner maakt zich er naar eigen zeggen niet druk in en hij ziet het gelobby en de insinuaties van Mercedes als een bewijs dat ze zijn team als een bedreiging zien.

“Ze hebben daar enorm veel energie in gestoken, meer dan je zou verwachten” aldus Horner tegenover ‘Motorsport.’ “Het is een duidelijke strategie geweest.”

“Maar ik denkt dat het gewoon een bewijs is van het feit dat ze ons als een bedreiging zien. Ik denk dat je met iets goed bezig bent als mensen je met de vinger beginnen te wijzen.“

Voor Red Bull liep alles op rolletjes in de beginfase van het seizoen maar door twee veelbesproken en beschreven incidenten in Silvertone en op de Hungaroring wist Lewis Hamilton een achterstand van tweeëndertig punten in het kampioenschap weer om te buigen naar een voorsprong van acht punten op Max Verstappen.

Toch heeft Horner alle vertrouwen in zijn team en ziet hij dat ze een duidelijke stap voorwaarts hebben gezet ten opzichte van vorig seizoen.

“We hebben duidelijk geprofiteerd van een zekere mate van continuïteit en het overdragen van onderdelen van vorig seizoen naar dit seizoen,” zei Horner.

“Ik denk dat vooral het feit dat de correlatie tot stand was gekomen, dat we begrepen waar onze problemen lagen en dat we in staat waren om die aan te pakken, het sleutelelement was, zeker voor de eerste zes maanden van dit jaar.”

“We waren eigenlijk bang dat de regels een groot effect zouden hebben op de ‘high rake’ auto’s. Ik denk dat het een combinatie van dingen was: dat we een aantal van onze problemen begrepen, dat we er in slaagden om er een heleboel aan te pakken en dat we gewoon een completer pakket hebben gemaakt.”

“Ik denk dat, in combinatie met het feit dat Honda de motor die oorspronkelijk voor 2022 was gepland naar dit jaar heeft gehaald, hun laatste seizoen in de Formule 1, dat was een Herculesinspanning van hun kant. Het heeft alles mogelijk gemaakt om tot een goed totaalpakket te komen.”

En strijden Max Verstappen en Red Bull dit seizoen dus mee voor de wereldtitel. Volgende afspraak is de GP van België binnen anderhalve week.