Is Eau Rouge te gevaarlijk en moet de bocht aangepast worden?

Daimler Media
Daimler Media

Onlangs crashte Jack Aitken zwaar tijdens de 24u van Spa. Aitken zijn crash begon ter hoogte van Eau Rouge en deed terugdenken aan de dodelijke crash van Anthoine Hubert in de GP2 in 2019. Uiteraard laait daarmee meteen ook weer de discussie op over de veiligheid van het circuit en in het bijzonder Eau Rouge.

Meermaals viel de voorbije dagen immers te horen dat het circuit aangepast moet worden maar FIA-racedirecteur Michael Masi reageerde al door te stellen dat het circuit veilig is.

Aitkin vindt dan weer dat er aanpassingen aan het circuit moeten gebeuren en dan vooral ter hoogte van Eau Rouge/Raidillon.

“Het probleem zit hem in het soort crash dat ik meemaakte, waarbij je de linkerkant van het circuit daar raakt,” aldus Aitken tegenover ‘Motorsport.com’.

“De afstand tussen het midden van Eau Rouge, waar je bergop rijdt, en de bandenmuur links is niet groot genoeg. Je hebt geen tijd om daar te remmen en te corrigeren.”

“In mijn geval probeerde ik overstuur te corrigeren. De wagen ging nog redelijk rechtdoor maar ik wist dat ik de bandenmuur absoluut niet zou kunnen vermijden.”

Volgens Aitken moet de bandenmuur links ter hoogte van Eau Rouge meer naar achter geplaatst worden zodat de uitloopstrook groter is. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan want echt veel ruimte is er niet.

“Wanneer je crasht wordt er heel wat energie geabsorbeerd, nu word je terug op de baan gekatapulteerd. Je komt echt op de rijlijn en in de vuurlinie terecht. Ik heb al met enkele mensen van de FIA erover gesproken om te zien of ik hen vanuit het standpunt van de rijder kan helpen,” besloot Aitkin.

Neem deel aan het GP van Rusland-spel: prijzenpot van minstens 500 euro !!!

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Select juli 2021Select juli 2021