Christian Horner onthult: “Het scheelde een half uur of Adrian Newey had bij Ferrari getekend”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt dat het slechts een kwestie van een half uur was vooraleer Adrian Newey bij Ferrari zou hebben getekend en wat het Red Bull gekost heeft om dat te voorkomen.

Nadat Red Bull van 2010 tot 2013 met Sebastian Vettel vier wereldtitels veroverde kwam de Oostenrijkse formatie er vanaf 2014 niet meer aan te pas. De nieuwe regels zorgden ervoor dat Mercedes voor een lange periode het te kloppen team zou worden.

Sebastian Vettel trok in 2015 naar Ferrari en het heeft geen haar gescheeld of ook sterontwerper Adrian Newey was hem gevolgd maar een cafébezoek heeft daar in extremis een stokje voor gestoken. 

Het had Red Bull in 2006 veel moeite gekost om Newey los te weken bij McLaren en in 2014 liepen ze het risico om hem te verliezen. Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt dat het slechts een kwestie van een half uur zou zijn geweest vooraleer Newey voor Ferrari zou gekozen hebben.

“We gingen van winst in ’10, ’11, ’12, ’13, vier op een rij, en toen kwam er een enorme reglementaire verandering aan de motor en onze motorleverancier miste volledig het doel,” vertelde hij aan de ‘Eff Won’ podcast. “En op dat moment vertrekt Vettel vanwege de motor, Adrian stond op het punt om te vertrekken, hij had op een half uur na getekend voor Ferrari.”

Het vertrek van Newey zou misschien wel de doodsteek betekent hebben van het Red Bull F1 team en in een ultieme poging om Newey te behouden werd er afgesproken in een pub om hem te overtuigen.

“Het was menens voor Ferrari”, herinnert Horner zich. “Ze beloofden hem de wereld. Je kunt een Hollywood-levensstijl hebben, elke dag vanuit Monaco naar de fabriek vliegen en je betaalt geen belasting en je kunt een wegauto ontwerpen en dit, dat en nog vanalles.”

“Ik heb hem kunnen overtuigen om te blijven door te zeggen: ‘We maken een auto voor de weg. Als je een auto voor de weg wilt maken, dan maken we een auto voor de weg.”

“Hij zei: ‘Nou, hoe dan?’  en ik zei dat ik geen idee had, maar we vinden wel een manier. We zorgen ervoor. We zorgen dat het gebeurt.”

Horner sprak de toenmalige technische partner, Aston Martin, aan en het resultaat kennen we tegenwoordig als de Valkyrie. 

“Ik ging naar de toenmalige CEO van Aston Martin Andy Palmer en zei: ‘Kijk, we hebben misschien wel de beste ontwerper aller tijden, je hebt twee geweldige merken. We gaan de auto niet financieren, maar het is zinvol om deze twee dingen samen te brengen.”

“En dat letterlijk in een pub in Engeland, zo is het gebeurd.”