Crisisvergadering moet Ferrari beter laten presteren

Het F1-seizoen is voor Ferrari niet begonnen zoals verwacht en dat leidt meteen al tot extra maatregelen. Vandaag vond een crisisvergadering plaats in Maranello en die moet ervoor zorgen dat Ferrari competitiever wordt.
Zo besliste men om Stefano Domeniclai (teambaas), Aldo Costa (technisch directeur) en Pat Fry (hoofd van de ingenieursafdeling) niet rechtstreeks van Maleisië naar China te laten afreizen maar hen eerst naar het hoofdkwartier in Maranello te laten komen.

Daar vond vervolgens een crisisvergadering plaats met als doel om de Ferrari 150° Italia competitiever te maken zodat de Italiaanse renstal zich in de titelstrijd kan mengen.

Daarbij werd vooral gezocht naar de reden waarom aerodynamische updates die in Maleisië gebruikt werden niet hetzelfde resultaat opleverden als in de windtunnel. De wagen reageert met andere woorden anders op het circuit dan in de windtunnel.

Het team hoopt dit te weten te komen door alle data die vergaard werd in Maleisië grondig te analyseren. Volgens hen vormt dit de sleutel tot de eventuele succesvolle introductie van nieuwe updates in China.

Opvallend is vooral dat de Ferrari 150° Italia niet competitief is gedurende de kwalificatie. Dat zorgt ervoor dat men te ver op de grid gekwalificeerd staat en een goed raceresultaat daardoor al deels verloren wordt.

Tijdens de races in Australië en vooral Maleisië is immers reeds gebleken dat de Ferrari 150° Italia onder raceomstandigheden stukken competitiever is dan tijdens de kwalificatie.

“Ik ben overduidelijk niet tevreden over de manier waarop ons seizoen begonnen is. Ik heb er echter alle vertrouwen in onze mensen, ze weten hoe ze moeten reageren in moeilijke situaties,” aldus Luca di Montezemolo.

“Ik ben er zeker van dat er een fantastische reactie zal volgen. Ik weet dat alles en iedereen tot het uiterste gaat. Ik heb dan ook alle vertrouwen in zowel de mensen als de techniek binnen ons team. Ik denk dan ook dat de periode waarin we in het beste geval op een podiumplaats kunnen hopen snel tot het verleden zal behoren.”

De teamleiding heeft op de vergadering beslist dat de updates voor de wagen, die oorspronkelijk voor in Turkije waren gepland, nog deze week worden ingevoerd. Op zo een korte tijdsduur is het onmogelijk om revolutionaire veranderingen aan de wagen door te voeren maar het team hoopt om op deze manier de kloof met McLaren en Red Bull iets te verkleinen.

Di Montezemolo beseft echter als geen andere dat er geen zeer grote ommekeer kan zijn tussen de GP van China en Maleisië, daarvoor is het tijdsbestek immers te beperkt. Toch hoopt hij erop.

Volgens Luca di Montezemolo zullen de updates die in China op de planning staan reeds de eerste resultaten tonen. Ferrari is niet het eerste team dat in de problemen komt op gebied van aërodynamica. Eerder zag McLaren zich genoodzaakt om slechts één week voor de start van het seizoen grondige wijzigingen aan de McLaren MP4-26 door te voeren. Een beslissing die McLaren alvast geen windeieren heeft gelegd….
a:1:{s:9:”file_name”;s:33:”alonso_australie_2011_tijde_1.jpg”;}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:31:”ferrari_logo_pitbox_headlin.jpg”;}
Het F1-seizoen is voor Ferrari niet begonnen zoals verwacht en dat leidt meteen al tot extra maatregelen. Vandaag vond een crisisvergadering plaats in Maranello en die moet ervoor zorgen dat Ferrari competitiever wordt.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print