Esteban Ocon: “51G tijdens crash door gebrek aan Tecpro-barriers is onaanvaardbaar”

Alpine F1 team
Alpine F1 team

Esteban Ocon vindt het onaanvaardbaar dat hij een impact van 51 G-krachten moest verwerken omdat er geen Tecpro-barriers waren waar hij van de baan schoof in Miami.

Tijdens de laatste oefensessie voor de GP van Miami schoof Esteban Ocon in bocht dertien keihard van de baan tegen de muur. De Fransman kreeg daarbij 51 G-krachten te verwerken en gelukkig kwam hij er zonder veel kleerscheuren vanaf maar het chassis van Alpine kwam er minder goed vanaf en Ocon moest de kwalificaties van aan de zijlijn volgen.

Ocon vertelt ook dat Ferrari-rijder Carlos Sainz, die in dezelfde bocht crashte de dag voordien, tijdens de rijdersbriefing de vraag al had gesteld waarom er geen Tecpro-barriers stonden in de bewuste bocht. Dat zou de impact van de crash immers een stuk verkleind hebben.

“Wat onaanvaardbaar is eigenlijk, dat het 51G was voor wat niet zo’n grote impact had moeten zijn,” zei Ocon.

“Toen Carlos heeft geklaagd bij de racedirecteur, waren we er allemaal bij om ernaar te luisteren, en er is niets gedaan.”

“Gisteravond was er een discussie. Carlos zei dat de impact veel te groot was voor wat het had moeten zijn. Vandaag voelde het enorm, de impact. Het is waarschijnlijk de grootste crash uit mijn carrière.”

“Gisteren heeft Carlos zich bezeerd. Ik heb me vandaag ook bezeerd. De FIA zou meer moeten doen voor onze veiligheid. Het belangrijkste is dat we kunnen racen en ik zal ook kunnen racen.”

De Alpine-rijder hield gekneusde knieën over aan de crash maar hij denkt dat Tecpro-barriers de impact gevoelig hadden verminderd en dat het zo ver niet had moeten komen.

 “Wanneer een professionele rijder van het kaliber van Carlos, die voor Ferrari racet, zoiets als dit gisteren zegt, denk ik dat het op zijn minst in overweging moet worden genomen, en het best mogelijke moet worden gedaan om een wijziging aan te brengen,” voegde Ocon eraan toe.

Carlos Sainz vindt het ook onbegrijpelijk dat er geen gevolg werd gegeven aan zijn advies om Tecpro-barriers te plaatsen in de bewuste bocht.

 “Het spijt me dat ik kritisch ben, maar ik heb gisteren tegen de FIA gezegd dat mijn crash in tweede versnelling niet zo hard mocht aanvoelen maar vandaag had ik toch een beetje pijn in mijn nek”, zei Sainz op zaterdag.

“Ik zei tegen ze: laten we daar Tecpro aanbrengen, want het is een heel harde betonnen muur. Esteban crashte, en ik weet zeker dat hij het ook voelde. En het is een van die dingen die ik nooit zal begrijpen.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print