Exclusief interview met Bas Leinders

Het nieuwe seizoen nadert met rassen schreden. De redactie van F1journaal.be vond het hoog tijd om een specialist enkele vragen te stellen over het seizoen 2008.

We waren dan ook verheugd dat niemand minder dan Bas Leinders ons een interview toestond.

Dat Leinders een expert is met betrekking tot de moderne Formule 1 staat buiten kijf. Dankzij een uitstekend parcours in de lagere race klasses kreeg Leinders in januari 2004 zÂ’n eerst test in de Formule 1 aangeboden bij het toenmalige Jordan. Even later werd hij door het Minardi team van Paul Stoddart benoemd tot test- en reserverijder. De sympathieke Limburger is de laatste Belg die in de Formule 1 raakte. Leinders geeft de laatste jaren ook co-commentaar bij de Formule 1 races op de RTBF en is nog steeds een graag geziene gast in de F1 paddock.

De geknipte persoon dus om enkele vragen te stellen over het seizoen 2008 en de toekomst van de Formule 1.

Allereerst wilden we graag weten wat de persoonlijk ambities van Leinders zijn voor het komende raceseizoen.

"Dit seizoen zal ik het FIA Gt kampioenschap rijden met de Gillet Vertigo. Vanaf dit seizoen zullen wij een 4,2l V8 motor hebben om het verschil met de beste GT2 autoÂ’s te verkleinen en ik zal ik afreizen naar 8 Grote Prijzen Formule 1 voor de RTBF om commentaar te geven met Gaetan Vigneron. Verder probeer ik te profiteren van enkele andere mogelijke projecten zoals de 24uren van Dubai waar ik net van terug ben.(Derde met een Renault Mégane). Ik zou graag dit seizoen de 24uren van Le Mans rijden."

Het Formule 1 seizoen 2008 dan. Een belangrijke verandering voor het nieuwe seizoen is het verbod op tractiecontrole en andere elektronische hulpmiddelen. Welke invloed zal deze reglementswijziging volgens jou op de Formule 1 hebben?

"De piloot is terug belangrijker dan voorheen. Er zijn waarschijnlijk enkele piloten die misschien op deze manier door de mand zullen vallen. F1 was in de laatste jaren iets te gemakkelijk geworden al moet je dat relativeren want alle F1 zijn zeer goede rijders. We gaan waarschijnlijk wel meer fouten zien op de baan zeker als de banden versleten zijn."

Sommige F1 rijders vinden dat racen in de regen zonder tractiecontrole te gevaarlijk is geworden. Wat is jouw mening hierover?

"F1 is helemaal niet gevaarlijk geworden, in tegendeel het wordt steeds veiliger. Natuurlijk zijn de wagens iets sneller maar de wagens en zeker de circuits zijn extreem veilig ten opzichte van begin jaren negentig toen ik mijn autosport carrière ben begonnen. En je kunt toch zelf bepalen hoeveel je het gaspedaal indrukt. Indien je het niet durft of het gaspedaal niet kan beheersen dan moet je maar thuis blijven."

Op verschillende F1 fora word gespeculeerd over wie er nu het meest last zal hebben van het verbod; de oudere generatie die wel veel ervaring heeft met F1-wagens, maar al een hele tijd met tractiecontrole rijdt of de jongere generatie die minder ervaring heeft met de kracht van een F1 bolide maar wel de voorbije jaren nog zonder tractiecontrole heeft gereden in de lagere reeksen. Wat denk jij hiervan?

"Het heeft niets met jongere of oudere generatie te maken. Het verschil gaat liggen tussen de verschillende talenten van een piloot. Sommige zijn goed in remmen of in powerslides of rijden in de regen en enkelen zijn goed in alles."

Een andere opvallende trend in de Formule 1 de laatste jaren is het uitwijken naar nieuwgebouwde circuits in het Midden-Oosten en Azië. Zo zullen we in 2008 voor het eerst een race in Singapore krijgen. Wat vind je hiervan? En vind je het ook niet jammer dat historische ci