Nikolas Tombazis, hoofd van de single seaters bij de FIA, heeft gereageerd op de commotie die is ontstaan naar aanleiding van het systeem voor de aanpassing van de rijhoogte dat op de RB20 aanwezig is. Volgens Tombazis heeft de FIA voldoende maatregelen genomen en is het vanaf nu een ‘non-story’.
In Singapore werd de FIA door een ander team geïnformeerd dat er een systeem voor aanpassing van de rijhoogte aanwezig zou zijn op de Red Bull RB20. Het nieuws raakte in de aanloop naar dit raceweekend bekend en er ontstond heel wat commotie over. McLaren-baas Zak Brown liet verstaan dat het tot op het bot moest uitgezocht worden door de FIA.
Bij de FIA reageerden ze door maatregelen te nemen, zoals het verzegelen van onderdelen van de RB20 zodat er geen aanpassingen kunnen gebeuren, en er was ook een zeer grondige inspectie van de RB20 na de oefensessie op het Circuit of the Americas. Nikolas Tombazis hoopt dat de wilde speculaties en beschuldigingen nu ophouden, volgens hem is de zaak nu afgehandeld.
“Tijdens de vorige race (Singapore) werden we erop gewezen dat sommige ontwerpen van de wagen toestaan dat de rijhoogte vooraan de wagen aangepast zouden kunnen worden, iets dat men een ‘bib’ noemt, en dat in het parc fermé. Wij hadden geen enkele indicatie of bewijs dat iemand zoiets aan het doen was,” aldus Tombazis tegenover ‘Sky Sports F1’.
“Dat zou duidelijk illegaal zijn wanneer dat onder parc fermé-omstandigheden gebeurd. Maar ik zou zeggen dat we geen duidelijke indicatie hadden dat iemand dat deed. We zegden dan ook dat er vanaf deze race geen enkele mogelijkheid zou mogen zijn om zoiets te doen.”
“Dus wanneer een team een ontwerp heeft waarmee het snel de rijhoogte zou kunnen aanpassen dan wordt dat verzegeld zodat er geen toegang toe is onder de parc fermé-omstandigheden.”
“Al de teams zijn hierin meegegaan en wat ons betreft is dit redelijk onder controle.”
Volgens Tombazis moet er nu gestopt worden met publiek beschuldigingen en hevige uitspraken te doen omdat de zaak vastgenomen is en er dus geen mogelijkheid is om eventueel de rijhoogte aan te passen. Tombazis begrijpt echter wel dat teams nauwlettend naar elkaars wagen kijken en alles proberen te bewerkstelligen om een voordeel te behalen.
“Het is zeker en vast geen verhaal meer voor ons,” waarmee Tombazis erop wijst dat voor de FIA de zaak eigenlijk afgehandeld is. “Ik denk dat we al het nodige gedaan hebben om te beschuldigingen te stoppen.”
“Uiteraard is dit een kampioenschap waarbij men zich dicht bij elkaar bevindt en men windt zich dan op over elkaars wagen.”
“We kunnen de vorige races niet afsluiten, of beschuldigingen tussen de teams in een zeer competitieve omgeving.”
“Maar wat de huidige situatie betreft, we geloven dat dit geen topic meer is.”