Max Verstappen kwam vorig weekend als vierde over de streep in Shanghai, voor het Ferrari-duo Charles Leclerc en Lewis Hamilton, dat achteraf allebei uit de uitslag geschrapt werd. Ook Max Verstappen flirtte naar verluidt met een diskwalificatie maar voorkwam dat door een ‘geniale tactiek’ toe te passen.
Hamilton en Leclerc hadden hun diskwalificatie te danken aan verschillende redenen. Terwijl bij Hamilton bleek dat de bodemplaat te ver was afgesleten was bij Leclerc het minimumgewicht een probleem, net als bij Alpine-rijder Pierre Gasly, maar geen van de beide problemen bleken het geval te zijn bij Max Verstappen.
Bepaalde fans dachten dat dat het geval was omdat Max Verstappen na de race zijn linker wielen op de run-off zette bij de ingang van de pit, waarbij hij gras en vuil op zijn banden oppikte.
Het valt te betwijfelen of dat een verschil gemaakt heeft want elke rijder probeert immers zoveel mogelijk ‘vuil’ op te pikken om te voldoen aan alle minima. Na de zwart-wit geblokte vlag zeggen de engineers telkens tegen hun rijders dat ze rubber moeten oppikken dat op de baan ligt om op die manier wat extra gewicht toe te voegen aan hun bolides.
Op de sociale media werd er stevig gediscussieerd over de relevantie van de uitstapjes van Max Verstappen terwijl anderen vonden dat ook Leclerc en Gasly dezelfde tactiek hadden gebruikt en toch werden gediskwalificeerd. Ferrari schreef de reden van de diskwalificatie van Leclerc wel toe aan de hoge bandenslijtage.