GP Italië: Voorbeschouwing

Circuit: Autodromo Nazionale di Monza
Plaats: Monza, Italië
Lengte: 5,793 km
Ronden: 53
Totaal: 306,720 km
Ronderecord: Rubens Barrichello – Ferrari – 1’21.046

Monza, één van de meest legendarische circuits op de kalender, vormt het decor voor de laatste Europese Grote Prijs van dit seizoen.

De Autodrome Nationale is gebouwd op de gronden van het koninklijk paleis van Monza, ten noorden van Milaan. Het circuit van Monza is het snelste circuit op de huidige F1 kalender. In 1971 werd hier trouwens de snelste Grote Prijs in de geschiedenis gereden met een gemiddelde snelheid van 242 km/u. In dat zelfde jaar eindigde Peter Gethin als eerste met een voorsprong van een honderdste van een seconde op Ronnie Peterson. Voor de veiligheid werden in 1972 de drie chicanes toegevoegd die er nu nog steeds zijn.

Met uitzondering van het jaar 1980, toen de race vervangen werd door een race op Imola, stond er elk seizoen van het wereldkampioenschap F1 een race in Monza op de kalender. Doorheen de geschiedenis werden hier fantastische races afgewisseld met enorme tragedies. In Monza werden meer dan 12 wereldkampioenschappen beslist. In 1978 bijvoorbeeld. Ronnie Peterson raakte betrokken bij een zware crash bij de start. Hij werd uit zijn brandende Lotus getrokken door James Hunt maar overleed later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Teamgenoot Mario Andretti, die op dat moment geen weet had van de ernstige blessures van zijn teammaat en vriend, behaalde 1 punt en werd daarmee wereldkampioen. Het is dus duidelijk, op Monza liggen tragedie, emotie en overwinning heel dicht bij elkaar.

Een rondje op het circuit van Monza

Met een snelheid van om en beide 350km/u naderen de wagens het rempunt voor de eerste chicane van het circuit. Een remafstand tussen de 120 en 140 meter waarin de wagens vertragen van de topsnelheid tot 80km/u. De rechts/linkse chicane wordt genomen in 1e versnelling. Via de Curva Grande, een bocht waar men voluit doorvliegt, komen we bij de 2e chicane, de Variante della Roggia. In 2e versnelling, links-rechts en uitaccelereren naar 5e versnelling richting het eerste gedeelte van de Lesmo. Dit eerste gedeelte kan in 3e versnelling genomen worden terwijl in het smallere en tragere 2e gedeelte de wagen in 2e versnelling moet geplaatst worden. Een volgend lang recht stuk met een topsnelheid van 340 km/u brengt ons naar de Variante Ascari. Links-rechts-links en opnieuw een recht stuk richting Parabolica. Dit is misschien wel de bekendste bocht van het circuit. Een zeer lange en zeer snelle bocht in 4e versnelling naar rechts. Hier ideaal uitkomen is cruciaal als er op het langste rechte stuk van het circuit, dat van start/finish, een goede snelheid wilt gehaalt worden. Het laatste rechte stuk is de enige overlapping van het nieuwe circuit met de oude oval van Monza.

De weersvoorspelling voor het weekend

Het wordt wisselvallig weer in en om Monza gedurende het hele weekend.

Vrijdag en zaterdag liggen de temperaturen nog rond de 20°C maar op zondag wordt het frisser rond de 16°C. Gedurende het hele weekend is er een grote kans op regen.

Tijdschema voor de GP van Italië

Vrijdag 12 september 2008

Vrije training 1 – Van 10 tot 11.30 uur
Vrije training 2 – Van 14 tot 15.30 uur

Zaterdag 13 september 2008

Vrije training 3 – Van 11 tot 12 uur
Kwalificatie- Vanaf 14 uur

Zondag 14 september 2008

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer