GP van Bahrein: voorbeschouwing

De 3e Grote Prijs van het seizoen vindt plaats op het Sakhir Circuit in Bahrein. Het eiland in de Perzische Golf organiseert dit jaar voor de 4e maal haar Grote Prijs.

Het circuit in Bahrein is net als het circuit van Sepang, waar de Formule 1 vorige week vertoefde, van de hand van Herman Tilke. Het is dus een hypermodern circuit geworden, maar de Arabische eigenheid van het land is niet vergeten. De pitgebouwen en de tribunes stralen een Oosterse sfeer uit. Het circuit kan 50000 toeschouwers ontvangen.

 

Een rondje op het circuit van Sakhir

Het circuit in Bahrein is een 5.412km lange mix van trage en middelmatig snelle bochten die met elkaar verbonden zijn door 3 lange rechte stukken. Het is een low- downforce circuit dat veel van de remmen vraagt.

Het rechte stuk bij start en finish brengt ons bij de 1e bocht waar de rijders hard moeten remmen voor een haarspeldbocht. Snel accelereren voor een bocht naar links die vol gas kan genomen worden en die uitkomt op een lang recht stuk. Ook dit recht stuk eindigt in een rechtse hairpin die in 2e versnelling wordt genomen. De rijders komen nu in een links-rechts-linkse combinatie van bochten. Ze draaien hier in 4e versnelling in, schakelen terug naar 3e en meteen terug in 4e versnelling naar de volgende 90 graden bocht. Na deze bocht terug opschakelen naar 5e versnelling en dan volgt een zeer speciale en moeilijke bocht. Hij begint als een zachte bocht naar links maar vernauwt dan tot een haarspeldbocht. Een volgend recht stuk met topsnelheden tot 310 km/ u brengt ons bij een bocht naar links waar de rijders niet echt moeten remmen en ook niet echt vol gas door kunnen. Ze laten de wagen in de bocht rollen om dan  uit te accelereren naar 5e versnelling. Meteen terug in de ankers voor een bocht naar rechts die vernauwt en uitkomt op een zeer lang recht stuk op weg naar de laatste bocht, ook een 90 graden bocht. Deze brengt de rijders terug op het rechte stuk van start en finish.

 

Weer en klimaat in Bahrein

 

Het klimaat in Bahrein is warm en vochtig. De zomer duurt van april/mei tot september. In deze periode is de gemiddelde temperatuur rond de 29 °C.

Het circuit ligt midden in de woestijn van Manama en dit betekent dus warme tot zeer warme temperaturen.

Voor regenbuien moeten de teams hier niet zoveel schrik hebben. Er valt maar een kleine 75mm neerslag per jaar.

Zandstormen daarentegen kunnen de grip op het circuit serieus verminderen.