GP van Las Vegas: kwalificatie: Lando Norris verovert polepositie in de regen, Max Verstappen op P2

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Onder erg uitdagende omstandigheden in de regen heeft Lando Norris de polepositie voor de GP van Las Vegas veroverd. Max Verstappen kwalificeerde zich mee op de eerste startrij terwijl Oscar Piastri genoegen moest nemen met de vijfde tijd.

Tijdens de start van de kwalificatie kregen de rijders meteen erg uitdagende omstandigheden voorgeschoteld. Voorafgaand aan de kwalificatie had het stevig geregend in Las Vegas en de kwalificatie ging dan ook van start op een natte baan.

Erg verraderlijke omstandigheden want de straten van Las Vegas lagen er nat en dus ook erg glad bij. Opmerkelijk was dat de rijders voor de ‘full wets’ kozen, de volwaardige regenband, een band waarvan geweten is dat de rijders er normaal liever niet mee rijden. Vaak rijden ze nog liever op de intermediates maar de regen en erg koude temperaturen in Las Vegas zorgen ervoor dat ze toch voor de volwaardige regenband gaan.

Lando Norris was één van de rijders die op de intermediates naar buiten reed en dat bleek niet de juiste keuze te zijn. Te veel aquaplaning en ook Norris schakelde over naar de ‘full wets’.

We kregen een spectaculaire Q1 waarin we heel wat schuivers en foutjes zagen van de rijders. Uitdagende omstandigheden waarin een foutje snel gemaakt is en een uitschakeling figuurlijk om de hoek loert.

Zelfs voor Max Verstappen, die toch wel bekend staat als een uitstekend regenrijder, maakte verschillende foutjes en schuivers in Q1.

Aan het einde van Q1 zagen we Oliver Bearman rechtdoor gaan en met zijn Haas F1-bolide aan het einde van de uitloopstrook in de muur gaan. Gelukkig voor Bearman zonder zware schade en hij kon achteruit rijden en opnieuw doorrijden.

Voor Alex Albon liep het minder goed af. Albon verloor de controle bij het op het gas gaan en belandde in de muur, hij slaagde er echter in om met zijn zwaar gehavende Williams de pitlane te bereiken.

Uiteindelijk was George Russell in Q1 de snelste, voor Max Verstappen. We kregen echter ook een verrassing van formaat want met Kimi Antonelli en Lewis Hamilton lagen er meteen twee topwagens uit in Q1.

Verraderlijke omstandigheden waarin een foutje snel gemaakt is en het was ook uitkijken naar eventuele gele of rode vlaggen die je kwalificatie konden verstoren. Daarom was het voor aanvang van Q2 al meteen aanschuiven aan het einde van de pitlane. De rijders wilden dan ook zo snel mogelijk de baan op om met vrije baan een snelle rondetijd neer te zetten.

Normaal gesproken zou naarmate dat de kwalificatie vordert de regen verminderen en zouden de baanomstandigheden ook moeten verbeteren.

Ook Q2 verliep bijzonder spannend want de omstandigheden op het circuit waren erg verraderlijk. Naarmate de sessie vorderde doken de rondetijden naar beneden maar er werden ook heel wat foutjes gemaakt.

Vaak was het een kwestie van het goed proberen afremmen en goed de ‘power aan de grond krijgen’, makkelijker gezegd dan gedaan in deze uitdagende omstandigheden en op een bijzonder glad stratencircuit. Door de regen en de koude temperaturen was er immers bijzonder weinig grip.

Aan het einde van Q2 was het nog even ‘bibberen’ voor Oscar Piastri. Hij stond met de negende tijd achter zijn naam en kon zijn rondetijd niet verbeteren.

Uiteindelijk ontsnapte Piastri aan de uitschakeling maar met een tiende tijd was het bijzonder nipt. Net als in Q1 was het George Russell die de snelste tijd reed. Wat nu al duidelijk was, het zal tijdens Q3 cruciaal zijn om op het juiste moment, en liefst zo laat mogelijk in de sessie, je snelle rondetijd neer te zetten. Daarbij is er echter altijd het risico op een rode vlag.

Voor aanvang van Q3 zagen we opnieuw heel wat wagens aan het einde van de pitlane aanschuiven om naar buiten te gaan. In tegenstelling tot Q1 en Q2 stonden de rijders nu wel op hun ‘favoriete’ intermediates want het circuit was ondertussen ‘niet meer zo nat als ‘iets droger’.

We kregen een spectaculaire Q3 waarin de rijders op de intermediates voluit gingen. De rondetijden doken van in het begin van de sessie constant stevig naar beneden.

Het bleef echter verraderlijk rijden want er waren stukken van het circuit die perfect waren voor intermediates terwijl er ook nog enkele erg natte delen op de baan waren waarin het moeilijk was om voldoende af te remmen. Vooral bocht 14 was erg verraderlijk.

We kregen een bijzonder spannend slot van de kwalificatie waarin de rondetijden nog stevig naar beneden gingen. Daarbij leek Max Verstappen even aanspraak te gaan maken op de pole en ook Carlos Sainz stond even helemaal bovenaan.

Uiteindelijk was het Lando Norris die met een subliem rondje de polepositie voor de GP van Las Vegas veroverde. Max Verstappen kwalificeerde zich mee op de eerste startrij, Oscar Piastri kwalificeerde zich slechts op de vijfde plaats. Een spectaculaire kwalificatie, de voorbode van een spectaculaire race?