GP van Miami: Oscar Piastri en Lando Norris bezorgen McLaren dominante dubbeloverwinning

McLaren F1 team
McLaren F1 team

McLaren heeft in Miami een dominante dubbeloverwinning weten te behalen. Oscar Piastri zegevierde, voor teamgenoot Lando Norris. George Russell vervolledigde het podium terwijl Max Verstappen, die van op de pole aan de race mocht beginnen, als vierde net naast het podium finishte.

Voorafgaand aan het begin van de race werd er een redelijk grote kans op regen voorspeld, de race zelf kon echter beginnen op een droge baan. Max Verstappen startte redelijk goed maar Lando Norris zijn start was net iets beter. Norris reed langs Verstappen maar die laatste nam met het figuurlijke mes tussen de tanden de eerste bochtencombinatie.

`Lando Norris verloor in de eerste bochtencombinatie daardoor verschillende plaatsen, Norris viel dan ook terug naar de zesde plaats. Geen ideale start voor de Brit die ongetwijfeld serieus zat te vloeken achter zijn stuur.

We kregen meteen ook een virtuele safety car want Jack Doohan moest na een aanrijding bij de start opgeven door een lekke band.

Toen we opnieuw een groene vlag kregen werd er meteen volop gestreden tussen Kimi Antonelli en Oscar Piastri. Die laatste was tijdens de start ook wat teruggevallen maar zette de aanval in op Antonelli voor de tweede plaats in de race.

De race was ook nog maar enkele ronden bezig en verschillende rijders kregen de eerste voorspellingen van regen over de boordradio te horen.

McLaren leek ook in Miami over de snelste wagen te beschikken en dat zagen we aan Lando Norris die van op P6 aan een mini-inhaalrace was begonnen. George Russell was één van zijn eerste slachtoffers.

Even later volgde ook Kimi Antonelli in de tweede Mercedes en ondertussen zagen we ook Oscar Piastri steeds meer de druk opvoeren bij Max Verstappen.

Gedurende verschillende ronden zagen we een intense strijd tussen Oscar Piastri en Max Verstappen. In ronde 14 slaagde Piastri er uiteindelijk in om Verstappen te passeren.

Meteen nadat Piastri voorbij Verstappen was gegaan kwam ook Lando Norris aansluiten bij Verstappen. Net als Piastri voerde Norris meteen de druk op Verstappen op maar Verstappen pareerde de eerste aanvallen van Norris.

In ronde 17 zagen we Norris voorbij gaan aan Verstappen maar even later gaf Norris zijn positie terug aan Verstappen omdat hij vermoedelijk te veel naast de baan was gegaan.

Ondertussen zagen Alex Albon en Carlos Sainz in de Williams een sterke race rijden. Beide heren wisselden echter van positie.

Iets voor halverwege de race kregen we de eerste pitstops van de rijders vooraan. Ook Max Verstappen kwam binnen, beide McLarens kwamen nog niet binnen.

Toen we in ronde 29 een virtuele safety car kregen omwille van motorproblemen bij Oliver Bearman zorgde dat ervoor dat de wagens die nog niet gepit waren zo snel mogelijk de pitlane opzochten. Daarbij uiteraard ook beide McLarens.

Door een pitstop te doen terwijl er een virtuele safety car-fase is verlies je minder tijd, verschillende rijders deden dan ook een voordel tijdens de virtuele safety car.

De Williams-rijders bleven ondertussen een stevig tempo rijden. Alex Albon ging voorbij aan Kimi Antonelli, Carlos Sainz op zijn beurt voorbij aan Leclerc.

In ronde 33 kregen we de tweede virtuele safety car van de race, deze keer amper pitstops want de meeste rijders hadden nog maar net hun pitstop afgewerkt.

Bij de herstart gingen beide Ferrari’s voorbij aan Carlos Sainz, vervolgens zagen we Hamilton en Leclerc vlak achter elkaar rijden. Hamilton deed daarbij zijn beklag over Leclerc, hij wou graag dat beide Ferrari’s van positie zouden wisselen.

Aanvankelijk kwamen er geen teamorders maar na enkele ronden kwamen die er van op de Ferrari-pitmuur wel, Charles Leclerc en Lewis Hamilton wisselden van positie.

Liam Lawson moest op zijn beurt zijn Racing Bulls-bolide in de garage parkeren, zijn F1-bolide was te fel beschadigd door de aanrijding met Jack Doohan bij de start.

Met nog iets minder dan vijftien ronden te gaan begon Max Verstappen de druk op George Russell op te voeren. Verstappen naderde beetje bij beetje op Russell, tot een aanval kwam het voorlopig echter nog niet.

Opvallend was dat Charles Leclerc ondertussen opnieuw de kloof met teamgenoot Lewis Hamilton aan het dichten was. Zou Leclerc nog opnieuw voorbij gaan aan Hamilton?

In ronde 53 wisselden de Ferrari-rijders opnieuw van positie. Leclerc dus opnieuw voorbij aan Hamilton, dit tot grote onvrede van die laatste.

Uiteindelijk zegevierde Oscar Piastri na een zeer sterke race, teamgenoot Lando Norris volgde op slechts enkele seconden als tweede. Een dominante dubbeloverwinning voor McLaren want George Russell finishte als derde op meer dan een halve minuut van Lando Norris, Max Verstappen moest genoegen nemen met de vierde plaats en incasseert zo opnieuw een opdoffer in de titelstrijd.

In de hairpin zagen we Carlos Sainz nog een ultieme inhaalpoging op Lewis Hamilton ondernemen, beide rijders reden tegen elkaar maar gelukkig voor Sainz en Hamilton kwam het niet tot een zware crash.

Bij McLaren werd er echter een stevig feestje gebouwd, al was het ongetwijfeld vooral Piastri die blij was, Lando Norris moest in de wk-tussenstand immers opnieuw belangrijke punten toegeven. Binnen twee weken is er de GP van Emilia-Romagna.

1Oscar PiastriMcLaren57 laps – 1:28:51.587s
2Lando NorrisMcLaren+ 4.630s
3George RussellMercedes+ 37.644s
4Max VerstappenRed Bull+ 39.956s
5Alexander AlbonWilliams+ 48.067s
6Andrea Kimi AntonelliMercedes+ 55.502s
7Charles LeclercFerrari+ 57.036s
8Lewis HamiltonFerrari+ 60.186s
9Carlos SainzWilliams+ 60.577s
10Yuki TsunodaRed Bull+ 74.434s
11Isack HadjarRacing Bulls+ 74.602s
12Esteban OconHaas+ 82.006s
13Pierre GaslyAlpine+ 90.445s
14Nico HülkenbergSauber+ 1 lap
15Fernando AlonsoAston Martin+ 1 lap
16Lance StrollAston Martin+ 1 lap
Liam LawsonRacing BullsDNF
Gabriel BortoletoSauberDNF
Oliver BearmanHaasDNF
Jack DoohanAlpineDNF