Interview met Ryan Briscoe

Zoals u al eerder kon lezen was f1world aanwezig op de launch van de Toyota TF104 in haar hoofdkwartier in Keulen. We maakten van de gelegenheid gebruik om o.a. Ryan Briscoe te spreken.

Ryan Briscoe, Australiër en 22 jaar, is vierde rijder voor Toyota en staat geseind als een taltent voor de toekomst. Geen wonder dat Toyota deze troef nu al uitspeelt op het testcircuit in Paul Ricard.

F1World, “Je hebt al wat kilometers gereden met de TF103B. Wat zijn je bedenkingen bij deze hybride wagen?”R.Briscoe, “Wat de motor betreft, want dat is voorlopig zeker ons sterkste punt, kan ik vertellen dat de motor helemaal nieuw is, en nu al krachtiger is dan de krachtbron van vorig jaar. De nieuwe motor is niet alleen sterker, hij is ook beter. Hij is al uitvoerig getest op proefstand maar ook op circuit in de TF103b en dat is positief, waardoor we mogen zeggen dat
2004 er voor Toyota goed uit ziet.”

F1World, “Ben je tevreden met het aantal testkilometers dat je voor Toyota kan rijden?”
R.Briscoe, “Zeker en vast. Ik reed eerder al zo’n 1.300km op Paul Ricard, dat ging allemaal uitstekend en vlotjes. Het team is heel tevreden over het testwerk en de feedback die ik hen kon bieden, en we hopen op dit elan verder te kunnen werken.”

F1World, “Wat is jouw toegevoegde waarde voor een team als Toyota? Wat is je sterkte?”
R. Briscoe, “Ik hoor van mijn collega’s dat ik werkbare feedback lever. Maar weet je, ik ben vooral heel jong, en kan nieuwe ideeën aanbieden aan een team dat al enkele jaren geleden werd gevormd. Wat ik persoonlijk interessant vind is de mate waarin ik zelf een deel van de ontwikkeling kan aansturen en ook echt m’n eigen ideeën op het chassis mag loslaten.”

F1World, “Zien we je misschien als een toekomstig Toyota-piloot?”
R.Briscoe, “Dat zou zeker interessant zijn, maar op dit moment houd ik het bij testing, waarvoor ik ook word gewaardeerd, en dat is belangrijk.”

F1World, “Welke zijn volgens jou de belangrijkste verbeterpunten zowel voor het team als voor jezelf?”R. Birscoe, “Luister, het sleutelwoord is en blijft teamwork. Ik kan me dus niet loskoppelen van het team als een geheel. Ik ben slechts een onderdeel van een geoliede machine. Als ik bekijk welke interne maatregelen zijn getroffen en verbeterde werkmethodes Toyota de afgelopen maanden heeft geadopteerd, dan kan ik alleen besluiten dat Toyota heel goed weet waarmee ze bezig zijn. Zowel de wagen maar ook team verbetert voortdurend. Ikzelf wil me vooral verbeteren door meer ervaring op te doen, en dit is eenvoudigweg meer kilometers rijden. Eigelijk hoef ik niet te vertellen dat een jonge piloot als ikzelf nog veel te leren heeft binnen een team als Toyota dat al jaren actief is in de gemotoriseerde topsport.”

F1World, “Verricht je ook specifiek werd voor Michelin, jullie bandenpartner?”R. Briscoe, “Uiteraard. De band is zowat de belangrijkste factor, hé. Maar zonder echt uit te wijden… het gaat hem vooral over uithoudingstesten, rubbersamenstellingen en andere eigenschappen, en die testen gebeuren vooral op Paul Ricard, en bandentests zijn dus hoofdzakelijk mijn job.”

F1World, “Ryan, waar wil je in 2006 staan?”R. Briscoe, “Mijn doel is om bij Toyota te blijven en het liefst als wedstrijdpiloot tijdens de raceweekends. Ik ben ervan overtuigd dat Toyota de beste weg is naar de wereldtitel, en vanzelfsprekend wil ik deze voor hen behalen.”

F1World, “Wat is je commentaar op de uitspraak van een Toyota-medewerker die stelt dat de piloten voorlopig niet de zwakste factor in the package is…?”Ryan Briscoe, “Ik denk dat ik al weet van wie die uitspraak komt (lachend). Daar kan ik moeilijk op antwoorden weet je,…, we zijn een relatief nieuw team dat tot op heden mooie en hoopvolle resultaten heeft geboekt en dag na dag beter wordt. Toyota heeft alles onder één dak; motorafdeling, aërodynamica, chassis, composietafdeling, alles eigelijk, dus dit is echt een lange termijn project, en de pilotenafdeling hoort daar zeker ook bij. Toyota zal zich in ieder aspect blijven verbeteren.”
Zoals u al eerder kon lezen was f1world aanwezig op de launch van de Toyota TF104 in haar hoofdkwartier in Keulen. We maakten van de gelegenheid gebruik om o.a. Ryan Briscoe te spreken.
a:0:{}
Ryan Briscoe, Australiër en 22 jaar, is vierde rijder voor Toyota en staat geseind als een taltent voor de toekomst. Geen wonder dat Toyota deze troef nu al uitspeelt op het testcircuit in Paul Ricard.

F1World, “Je hebt al wat kilometers gereden met de TF103B. Wat zijn je bedenkingen bij deze hybride wagen?”

R.Briscoe, “Wat de motor betreft, want dat is voorlopig zeker ons sterkste punt, kan ik vertellen dat de motor helemaal nieuw is, en nu al krachtiger is dan de krachtbron van vorig jaar. De nieuwe motor is niet alleen sterker, hij is ook beter. Hij is al uitvoerig getest op proefstand maar ook op circuit in de TF103b en dat is positief, waardoor we mogen zeggen dat
2004 er voor Toyota goed uit ziet.”

F1World, “Ben je tevreden met het aantal testkilometers dat je voor Toyota kan rijden?”

R.Briscoe, “Zeker en vast. Ik reed eerder al zo’n 1.300km op Paul Ricard, dat ging allemaal uitstekend en vlotjes. Het team is heel tevreden over het testwerk en de feedback die ik hen kon bieden, en we hopen op dit elan verder te kunnen werken.”

F1World, “Wat is jouw toegevoegde waarde voor een team als Toyota? Wat is je sterkte?”

R. Briscoe, “Ik hoor van mijn collega’s dat ik werkbare feedback lever. Maar weet je, ik ben vooral heel jong, en kan nieuwe ideeën aanbieden aan een team dat al enkele jaren geleden werd gevormd. Wat ik persoonlijk interessant vind is de mate waarin ik zelf een deel van de
ontwikkeling kan aansturen en ook echt m’n eigen ideeën op het chassis mag loslaten.”

F1World, “Zien we je misschien als een toekomstig Toyota-piloot?”

R.Briscoe, “Dat zou zeker interessant zijn, maar op dit moment houd ik het bij testing, waarvoor ik ook word gewaardeerd, en dat is belangrijk.”

F1World, “Welke zijn volgens jou de belangrijkste verbeterpunten zowel voor het team als voor jezelf?”

R. Birscoe, “Luister, het sleutelwoord is en blijft teamwork. Ik kan me dus niet loskoppelen van het team als een geheel. Ik ben slechts een onderdeel van een geoliede machine. Als ik bekijk welke interne maatregelen zijn getroffen en verbeterde werkmethodes Toyota de afgelopen
maanden heeft geadopteerd, dan kan ik alleen besluiten dat Toyota heel goed weet waarmee ze bezig zijn. Zowel de wagen maar ook team verbetert voortdurend. Ikzelf wil me vooral verbeteren door meer ervaring op te doen, en dit is eenvoudigweg meer kilometers rijden. Eigelijk hoef ik niet te vertellen dat een jonge piloot als ikzelf nog veel te leren heeft binnen een team als Toyota dat al jaren actief is in de gemotoriseerde topsport.”

F1World, “Verricht je ook specifiek werd voor Michelin, jullie bandenpartner?”

R. Briscoe, “Uiteraard. De band is zowat de belangrijkste factor, hé. Maar zonder echt uit te wijden… het gaat hem vooral over uithoudingstesten, rubbersamenstellingen en andere eigenschappen, en die testen gebeuren vooral op Paul Ricard, en bandentests zijn dus hoofdzakelijk mijn job.”

F1World, “Ryan, waar wil je in 2006 staan?”

R. Briscoe, “Mijn doel is om bij Toyota te blijven en het liefst als wedstrijdpiloot tijdens de raceweekends. Ik ben ervan overtuigd dat Toyota de beste weg is naar de wereldtitel, en vanzelfsprekend wil ik deze voor hen behalen.”

F1World, “Wat is je commentaar op de uitspraak van een Toyota-medewerker die stelt dat de piloten voorlopig niet de zwakste factor in the package is…?”

Ryan Briscoe, “Ik denk dat ik al weet van wie die uitspraak komt (lachend). Daar kan ik moeilijk op antwoorden weet je,…, we zijn een relatief nieuw team dat tot op heden mooie en hoopvolle resultaten heeft geboekt en dag na dag beter wordt. Toyota heeft alles onder één dak; motorafdeling, aërodynamica, chassis, composietafdeling, alles eigelijk, dus dit is echt een
lange termijn project, en de pilotenafdeling hoort daar zeker ook bij. Toyota zal zich in ieder aspect blijven verbeteren.”