Komen turbo’s en wingcars terug?

Kent u ze nog de brede wingcars met turbomotor die eind jaren ’70, begin jaren ’80 over de circuits raasden? Wel misschien zijn die niet langer alleen geschiedenis, maar ook toekomst.
Enkele denkgroepen willen wingcars en turbomotoren terug invoeren vanaf 2013. Het plan zou enerzijds de sport spectaculairder maken en anderzijds ook het milieu sparen.

De motor zou van een 2,4 liter V8 veranderen in een 1,6 liter 4-cylindermotor met turbo. Die kleine, zuinigere krachtbronnen zouden ongeveer 650 pk leveren. Door de turbo zou er heel wat verloren energie gerecupereerd kunnen worden, net als met KERS. Men zou ook maar vijf motoren per seizoen krijgen in plaats van acht.

Er zijn ook plannen om de hoeveelheid brandstof waarmee de wagen wordt gevuld te beperken. “We willen zoveel benzine kwijt als maar kan.” verklaart technisch directeur van Williams Sam Michael die wel te vinden is voor het plan. “Er komt een verbruikmeter in de wagen en zo kunnen we controleren hoeveel we er doorjagen.”

Rory Byrne, ontwerper voor Ferrari, en Patrick Head, medeoprichter van Williams, bekijken mogelijkheden voor wijzigingen voor het reglement omtrent het chassis. Dat zou ook dertig jaar terug in de tijd gaan met wingcars.

Om voorbijsteken gemakkelijker te maken zou een wagen met zeer veel downforce efficiënter zijn. Wel moet men oppassen dat er in de slipstream een zeer sterk lagedrukgebied ontstaat dat het moeilijk maakt voor achterliggers om downforce te creëren.

Een wingcar is een zeer brede wagen die ten volle gebruik maakt van het ground effect. Ground effect is een uitvinding van Lotus-oprichter Colin Chapman. Hij ontdekte dat wanneer men een wagen laag tegen de grond hangt en er een hoger uiteinde aan de vloer maakt, een diffuser dus, er een lagedrukgebied ontstaat onder de wagen. Door de hogere luchtdruk boven de wagen dan er onder wordt de wagen tegen de grond geduwd. Hoe groter de oppervlakte van de bodemplaat, hoe meer downforce.

Chapman maakte de eerste wingcar voor Mario Andretti die zo wereldkampioen werd. Later ontdekte men dat als men de wagens lager tegen de grond positioneerde de downforce ook groter werd. Vandaar de vonkenregens achter de wagens in de jaren ’90.

Een ander punt is dat men de wagens misschien niet in deze hoogtechnologische tijd kan passen. Het is namelijk niet omdat men toen met wingcars reed, men meer voorbij kon steken dat dit dan nu ook zo zal zijn. Men steekt nu namelijk veel meer elektronica en andere technologie in de wagen dan toen.

De naam verraadt zelf ook al een groot gevaar. De wingcar opereert als één grote vleugel. Als die vleugel dan van voren wat omhoog gaat, stijgt de wagen soms helemaal op. De dodelijke crash van Gilles Villeneuve demonstreert dat net als de crash met Le Mans-wagens, die nog steeds een heel grote bodemplaat hebben.

“We werken ook aan een betere veiligheid.” vervolgt Sam Michael. “Dat doen we door de sidepods meer naar voor te plaatsen.”

Wordt zeker en vast nog vervolgd of niet? Wij hopen alvast van wel.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}