“Lewis en ik accepteren geen teamorders”

Jenson Button was dit seizoen één van de weinige piloten die Sebastian Vettel kon verslaan. Door twee opgaves na elkaar is hij echter weggezakt in het klassement waardoor hij een serieuze achterstand heeft op Sebastian Vettel. Lewis Hamilton staat er veel beter (al is dit uiteraard te relativeren) voor. Roept McLaren teamorders in het leven om de titelkansen van Hamilton te vergroten?
Menig Formule 1-fan herinnert zich ongetwijfeld nog de race in Canada, die zich ontpopte tot de langste race uit de geschiedenis van de koninginneklasse van de autosport. Sebastian Vettel reed aan de leiding maar maakt in de laatste ronde een foutje waardoor Button de overwinning greep. Op dit moment staat Button echter 107 punten achter in het klassement waardoor hij zijn titeldroom in de kast mag bergen. Toch is hij niet van plan om de rest van het seizoen tweede viool te gaan spelen bij de Britse renstal McLaren, dat liet hij duidelijk verstaan in een exclusief interview met Marca. Omdat het interview zeer lang is en omdat sommige stukken zeer moeilijk te vertalen zijn hebben wij enkel de belangrijkste stukken uit het interview overgenomen.

Waarom zeggen de mensen indien een race chaotisch wordt door het weer of elke andere reden: ” Hier wint Button?”
“Dat is een vraag die ik mijzelf ook al heb gesteld. Elke overwinning die ik met dit team behaald heb werd op een moeilijke wijze behaald. Ze werden niet met een grote marge behaald, het is zeer vreemd. Ik kan eigenlijk niet goed antwoorden op de vraag. Indien ik het antwoord zou weten zou ik het vertellen.”

Hoe is je relatie met Lewis Hamilton sinds jullie botsing in Canada?
“Zeer goed, we praten met elkaar. Het hebben het besproken en alles gaat goed tussen ons. De lucht tussen ons is opnieuw proper.”

Vertel mij eens eerlijk wat je dacht toen Sebastian Vettel in Canada uit de bocht ging… Slaakte je ene vreugdekreet?
“Het was een vreemd gevoel omdat ik hoopte dat er iets ging gebeuren. Ik was hem al geruime tijd onder druk aan het zetten en de wagen presteerde zeer goed in die omstandigheden. Ik zag hoe Sebastian plots versnelde toen ik hem ging inhalen. Hij had veel overstuur en begon foutjes te maken omdak ik hem onder druk zette, wat uiteraard perfect te begrijpen is. In elke ronde ging hij in die bocht meer en meer naar de buitenkant. Toen kwam hij op het natte stuk terecht en ging hij van de baan.”

Niets meer dan dat?
“Het is vreemd want toen ik hem voorbijstak was het enige waar ik aan dacht was zo snel mogelijk van hem wegrijden. Wanneer je zo gespannen bent en vol met andrenaline zit reageer je pas later. Alles gebeurt immers uiterst snel. Toen ik gefinished was was ik verbaasd en ik begon toen pas na te denken over wat er precies gebeurd was. Toen hij van de baan ging kwam hij snel terug het circuit op en ik wou er zeker van zijn dat hij mij niet opnieuw ging inhalen.”

In Canada zagen we een hele andere Jenson Button. We zagen een hongerige Jenson die in aanraking kwam met zijn teamgenoot, met Fernando Alonso en met De La Rosa. Ben jij dit of is dit een nieuwe Jenson Button?
“Neen, dat ben ik. Normaal als je probeert in te halen is het omdat je weet dat het gaat lukken. Je gaat geen manoeuvre uitvoeren als je weet dat je 50% kans hebt om voorbij te steken of om te botsen. Zo ben ik, ik ben berekend.”

Een iets moeilijkere vraag… We zien nu teamorders bij alle teams sinds ze legaal zijn. Heb jij er al gekregen?
“Ik haat teamorders. Ik vind ze echt niet goed voor de F1, al zijn er vele mensen die niet met mij akkoord gaan. Het goede voor mij is dat wij bij McLaren geen teamorders hebben. Ik denk dat het goed is dat ik en Lewis mogen rijden zoals we willen. Dit jaar zijn we één keer met elkaar in contact gekomen, Het grootste deel van de tijd, en wij rijden al twee jaar samen, wat toch al veel is, hebben we grote races en veel actie gekend. Als je dit zou wegnemen zou de sport saai worden. Daarom hou ik niet van teamorders. Andere teams gebruiken ze maar McLaren niet.”

Als je in een race voor Lewis Hamilton zou rijden, zou je het dan begrijpen als hij teamorders zou krijgen met de melding dat hij zijn positie moet behouden?
Ik hoop dat ik ze nooit zal horen want ik zou er niet naar luisteren. Wij zijn piloten en als je denkt dat je sneller bent dan diegene die voor je rijdt probeer je hem voorbij te steken, zo gaat het nu eenmaal. Vettel had mij in Canada gerust kunnen laten passeren en tevreden zijn met ene paar punten minder maar Sebastian is een piloot die altijd het maximum wil. Teamorders zijn een vreemde zaak.”

Waarom zijn er zoveel ups en downs in het rendement van McLaren?
Ik denk dat het in de laatste races, vooral die in Silverstone, meer dan ooit de fouten waren. We hadden niet het ritme om te winnen, maar ik denk wel dat we in de strijd met Red Bull op het podium konden eindigen. Helaas hebben we teveel fouten gemaakt. In Valencia hadden we een probleem met KERS maar we waren toch niet snel genoeg. Ik denk dat Valencia voor ons een hele slechte race was op gebied van prestaties maar Canada, Monaco, Spanje en uiteraard ook Duitsland waren voor ons zeer goede races.”

Mogen we zeggen dat Ferrari op dit moment sneller is dan McLaren?
“Ik denk dat het op gebied van snelheid over één ronde mogelijk is, over een racelengte ben ik het echter niet zo zeker.”

Is de piloot al op de limiet van wat hij kan of wat hij in de cockpit kan verdragen?
“Ik denk dat we op mentaal gebied de limiet naderen. Op fysiek aspect zijn we nog veraf. In 2004 en 2005 hadden we meer downforce en waren de motoren krachtiger. OP dat moment zaten de piloten op fysiek gebied aan de limiet, zeker als je de grootte van de G-krachten in de snelle bochten bekijkt. Nu is het totaal verschillend, de wagens zijn moeilijker te besturen en je moet aan KERS, DRS en bandenslijtage denken. Je kan makkelijk een foutje maken.”

Hoe lang blijf je nog in de Formule 1?
“Tot wanneer ik het beu word of tot wanneer ik niet snel genoeg meer ben.”

a:1:{s:9:”file_name”;s:8:”foto.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}