Liberty Media: “We gaan tijdens de concorde-onderhandelingen de F1-teams niet tegen elkaar opzetten”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Liberty Media-baas Greg Maffei laat weten dat hij de teams niet tegen elkaar zal opzetten zoals Bernie Ecclestone dat deed om tot een nieuwe concorde-overeenkomst te komen.

Het beroemde Concorde-agreement wordt normaal gesproken om de zes jaar heronderhandeld en bestaat uit de afspraken die worden gemaakt hoe de sport er de komende jaren zal uitzien op commercieel, financieel en bestuurlijk vlak. Momenteel wordt er gewerkt aan het exemplaar van 2026, wanneer de nieuwe technische reglementen van kracht zullen zijn.

Het afgelopen jaar is er door het Formula One Management (FOM), de FIA en de teams al hard gewerkt aan de nieuwe overeenkomst en momenteel wordt er de laatste hand aan gelegd. 

De geschiedenis heeft ons geleerd dat de vorige F1-baas, Bernie Ecclestone, graag gebruik maakte van ‘verdeel en heers’ tactieken tijdens de onderhandelingen. Greg Maffei van Liberty Media laat alvast weten dat hij een andere stijl wil gebruiken en benadrukt het belang om samen te werken. 

“Het vorige regime heeft er echt veel tijd in gestoken om de teams tegen elkaar te laten strijden”, zei hij vorige week tijdens een ‘F1 in Depth’-evenement in Monaco. “In veel gevallen vonden ze het gewoon leuk om een voorsprong op elkaar te krijgen, in plaats van na te denken over hoe we de sport konden laten groeien.”

“We hebben geprobeerd om een voorbeeld te nemen aan de NFL in de Verenigde Staten: op zondag hard strijden, maar op maandag staat de competitie op de eerste plaats. We willen de sport echt samen laten groeien.”

“De teams hebben dat omarmd en daarvan geprofiteerd, want ze hebben niet alleen de groei in F1-inkomsten gezien en hun deel van de winst in hun eigen sponsoring, maar we hebben ook een groei in de waarde van de teams gezien.”

Om het belang van samen te werken te duiden gebruikt Maffei argumenten zoals de commerciële groei die de sport de laatste jaren heeft doorgemaakt en het positieve effect dat het budgetplafond heeft op de sport.

“Toen we er eind 2016 bij betrokken raakten en we onze eerste investering in januari 2017 deden, waren de onderste teams letterlijk waardeloos”, legt Maffei uit.

“Manor was de zomer ervoor voor één pond verkocht. En nu is er geen team meer dat minder dan een miljard dollar waard is, misschien wel meer, en ze halen geld op voor die bedragen.”

“We hebben een enorme groei gezien in de waarde van de teams, net zoals we een groei hebben gezien in de waarde van de F1.”

“Maar eigenlijk is de waarde van de teams waarschijnlijk meer gestegen. En dat was belangrijk: we hadden een mentaliteit van investeren nodig en een mentaliteit dat dit franchises waren die echt waarde konden hebben. En dat is vandaag gebeurd.”

Toch beseft de Amerikaan dat de aanpak van Liberty Media geen garantie zijn om een vlot verloop van de laatste fase van de onderhandelingen.

“Er zijn zeker zaken waar we ruzie over gaan maken. En wat een verrassing: ze willen meer geld verdienen. Dat misgun ik ze niet,” voegde hij eraan toe.

“Ik vermoed dat een deel daarvan uit onze zak zou kunnen komen. Maar over het algemeen waarderen ze het dat we hebben geprobeerd om de lange termijn in ogenschouw te nemen en we proberen ervan uit te gaan dat we er allemaal samen beter van moeten worden.”