“Mercedes moet zorgen dat hun ‘uitstekende auto’ presteert en niet wachten op reglementswijziging”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

‘Sky-’analist Martin Brundle vindt het opmerkelijk dat Mercedes er niet in slaagt om hun ‘uitstekende auto’ te laten presteren en hij ziet weinig kans dat de andere teams zullen instemmen om de reglementen te wijzigen.

Met de terugkeer van het grondeffect in de Formule is ook het zogenaamde porpoising teruggekeerd. Dat heeft tot gevolg dat de F1-auto’s beginnen te stuiteren op de rechte stukken omdat de snelle luchtstroom ervoor zorgt dat het grondeffect wegvalt en snel weer terugkeert. Een aantal teams heeft het probleem goed onder controle maar bij Mercedes loopt het sinds het begin van dit seizoen voor geen meter.

Na de race in Azerbeidzjan strompelde Lewis Hamilton uit zijn W13 met enorme rugpijn en hij stelde dat het enkel de adrenaline was die ervoor gezorgd heeft dat hij de finish haalde. Zijn teamgenoot George Russell wist nog een derde plaats uit de brand te slepen maar stelde dat er uitgebreide gesprekken moeten volgen om de problemen te bespreken.

Een goed verstaander begrijpt dat Russell aanstuurt op een aanpassing van de regels maar daar zijn de teams die het probleem wel onder controle hebben het uiteraard niet mee eens, dat liet Red Bull-teambaas Christian Horner al duidelijk verstaan. 

“Zij vinden dat het een probleem is van Mercedes en niet het probleem van de F1,” aldus Brundle in zijn column voor ‘Sky Sports’. 

“Het ziet er alleszins erg oncomfortabel uit. Ze zouden het kunnen oplossen door de auto iets hoger te zetten maar dan verliezen ze veel performance.”

“Mercedes moet haar auto dus zo laag en zo hard mogelijk afstellen en dat betekent dat je aan comfort inboet voor prestaties. Wat verrassend is dat ze het het probleem niet kunnen oplossen want ze lijken een uitstekende auto te hebben. Ze moet hem alleen kunnen laten presteren.”

Afgelopen weekend raakte ook bekend dat de teams voor de start van het seizoen tegen een voorstel gestemd hadden om het probleem van het stuiteren van de auto’s te verminderen en Martin Brundle acht de kans klein dat ze dat nu wel zouden doen.

“In de jaren tachtig hadden we porpoising,” gaat Brundle verder. “Als je auto’s hebt met grondeffect is het altijd een probleem, dat is het ook nu nog bij de sportwagens. Ik was in Le Mans en de prototypes daar hebben ook problemen met porpoising en grondeffect, er moet aan gewerkt worden.”

“De andere teams vragen om de reglementen aan te passen om Mercedes te helpen is een beetje als aan een kalkoen vragen om voor kerstmis te stemmen.”