Mercedes levert al sinds 1996 de safety cars in de Formule 1. Voor het nieuwe seizoen gebruikt het merk met de ster de splinternieuwe SL63 AMG die de CLK63 Black Series vervangt. De C63 AMG Estate wordt dit jaar gebruikt als medical car. De autoÂ’s worden in 18 races ingezet, te beginnen met Australië volgende week.
De autoÂ’s hebben flink wat aanpassingen gehad. Zo hebben de technici op de SL63 AMG carbonpanelen gebruikt, zoals de motorkap, de voor- en achterlip, de voorvleugel en de bagageruimte. Het cabriodak heeft ook de nodige aanpassingen ondervonden. Zo is het cabriomechanisme verwijderbaar. In totaal hebben de technici er 220 kilogram afgesnoept zodat het totale gewicht op 1.750 kilogram uitkomt. In het interieur is alles weggehaald wat onnodig was.
In de SL63 AMG ligt dezelfde 525 pk sterke 6.3 liter V8 die ervoor zorgt dat de coupé-cabrio in 4.6 seconden 100 km/u bereikt. Het gebulder van de achtpitter komt uit een nieuw ontwikkeld AMG sportuitlaatsysteem. Om de Duitser weer tot stilstand te brengen, monteerden ze nieuwe composietremschijven waar de remklauwen zich nog beter in vast kunnen bijten. Ook is het koelsysteem verbeterd en bezit de wagen grotere koelers voor de motorolie, transmissieolie, koelvloeistof en stuurbekrachtiging.
Sinds 1996
Al twaalf jaar lang levert AMG de safety cars in de Formule 1. Ook de medical cars zijn al sinds 1996 van AMG-signatuur.
De AMG safety cars:
1996: C 36 AMG (W 202)
1997: CLK 55 AMG (C 208)
2000: CL 55 AMG (C 215)
2001: SL 55 AMG (R 230)
2003: CLK 55 AMG (C 209)
2004: SLK 55 AMG (R 171)
2006: CLK 63 AMG (C 209)
2008: SL 63 AMG (R 230)
De AMG medical cars:
1996: C 36 AMG (W 202)
1997: E 60 AMG (W 212) vanaf de Grand Prix in Imola (Italië)
1998: C 55 AMG (S 202)
2001: C 32 AMG (S 203)
2004: C 55 AMG (S 203)
2008: C 63 AMG (S 204)
In 1984 was er af en toe ook al een AMG-auto te zien op de F1-circuits. Geregeld werd toen een E-Klasse Coupé met V8-motor ingezet als medical car.
door Bart Oostvogels voor autoscoops.eu