Nieuwe E10-brandstof bezorgt Mercedes kopzorgen: “Er zijn dingen die we niet graag zien”

Pirelli Motorsport
Pirelli Motorsport

Mercedes was in de Formule 1 jarenlang de maatstaf op het vlak van motoren. Ondanks hun jarenlange ervaring en enorme technische knowhow zorgt de omschakeling naar E10-brandstof echter ook bij Mercedes voor kopzorgen.

Al geruime tijd werkt Mercedes samen met Petronas aan het steeds verbeteren van de brandstof en dat is bij de ontwikkeling van de E10-brandstof zeker niet anders. Ook nu werken ze nauw samen om een zo goed mogelijke prestatie te bekomen.

“Wanneer we de brandstof ontwikkelen dan is dat in samenwerking tussen Petronas en ons om er voor te zorgen dat de brandstof goed bij de power unit past en omgekeerd,” vertelt Hywel Thomas, de baas van de Mercedes-motorafdeling, tegenover ‘Motorpsort.com’.

Volgens Thomas mag niet onderschat worden wat voor een uitdaging het is om over te stappen naar E10-brandstof.

“In het verleden zaten er tijdens het hybride-tijdperk al bio-onderdelen in de brandstof. Er was een vereiste van 5,75 procent op het vlak van bio-onderdelen.”

“Het verschil is dat dit percentage nu omhoog is gegaan. Het is gestegen naar 10 procent en in plaats van dat je zelf mag bepalen welke bio-onderdelen ben je nu verplicht om ethanol te gebruiken.”

De combinatie van het vereiste percentage bio alsook de samenstelling ervan die wijzigt zorgt voor enorme uitdagingen. Bij Mercedes zorgt het naar verluidt voor gemengde resultaten, vooral ook omdat een power unit anders reageert.

“Op sommige vlakken zijn we zeer, zeer blij,” aldus Hywel Thomas. “Op andere vlakken zijn we eerlijk gezegd minder blij.”

“We moeten waar we kunnen de brandstof veranderen en de hardware van de power unit veranderen, dit om de dingen die we graag hebben te maximaliseren en degene die we minder leuk vinden te minimaliseren.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print