Nieuwe prototype-handschoenen moeten veiligheid F1-piloten bij crash zoals Romain Grosjean verbeteren

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Tijdens de oefensessies voor de GP van Turkije hebben de F1-piloten een nieuw prototype van handschoenen uitgetest in een poging om de veiligheid te verhogen, dat meldt onder andere ‘Motorsport.com.’

De crash van Romain Grosjean in Bahrein vorig jaar is al het onderwerp geweest van een uitgebreid onderzoek van de FIA om er de nodige lessen uit te trekken. Hoewel de Fransman er relatief goed vanaf kwam was hij toch nog zwaar verbrand aan de handen en daar heeft hij nog steeds last van. Daarom was het verbeteren van de handschoenen voor de rijders een belangrijk onderdeel van het onderzoek.

De fabrikanten van racekledij hebben geëxperimenteerd met nieuwe ontwerpen voor handschoenen zodat de brandveiligheid verhoogd werd maar dat ze tegelijkertijd comfortabel blijven voor de rijders om mee te racen. Deze prototypes werden tijdens de oefensessies van de GP van Turkije gebruikt maar zijn nog niet gehomologeerd door de FIA.

“De prototype-handschoenen zijn ontworpen om een betere bescherming tegen warmtetransmissie te bieden dan de momenteel gehomologeerde handschoenen,” verklaarde de FIA.

“Dit komt overeen met een verlenging van de tijd dat de handschoen kan worden blootgesteld aan directe hitte van vlammen, voordat de temperatuur op de huid een niveau bereikt dat reden tot grote bezorgdheid geeft.”

Vrijdagmorgen waren er vijf rijders die met de prototypes aan de slag gingen: Lewis Hamilton (Puma), Carlos Sainz (Puma), Ricciardo (Sparco), Russell (OMP) en Vettel (Alpinestars).

“Sinds begin 2021 voert de veiligheidsafdeling van de FIA een onderzoeksproject uit met als doel de bescherming tegen warmteoverdracht van de handschoenen van de rijders te verbeteren,” aldus de stewards.

“De specifieke veranderingen in de samenstelling van de handschoenen die nodig zijn om deze verhoogde bescherming te bereiken, moeten in evenwicht worden gebracht met de niveaus van comfort en beweeglijkheid die nodig zijn om de auto veilig en gedurende langere periodes te kunnen besturen.”

“Er wordt van uitgegaan dat eventuele effecten van de specificatie wijzigingen op het comfort of de beweeglijkheid alleen effectief kunnen worden geëvalueerd tijdens tests op het circuit.”

De stewards laten weten dat de handschoenen normaal gesproken moeten voldoen aan de normen van de FIA maar dat er voor dit weekend een uitzondering gemaakt werd.

“In maart 2017 heeft de World Motor Sport Council (WMSC) een voorstel goedgekeurd waarin een proces wordt omschreven waarmee door de FIA toestemming kan worden gegeven voor het gebruik van prototype-veiligheidsuitrusting tijdens officiële testsessies.”

“Deze producten zijn per definitie innovatief en kunnen dus nog niet worden gehomologeerd totdat het reglement door de WMSC is goedgekeurd.”

“De leden van de veiligheidscommissie hebben onlangs bij meerderheid van stemmen een waiver goedgekeurd voor het gebruik van de hierboven beschreven prototype-handschoenen tijdens officiële en privé testsessies van Formule 1-, Formule E-, World Rally Championship- en World Endurance Championship-evenementen, voor het specifieke doel van onderzoek.”