Nog steeds discussie over superlicentie

Dat F1-rijders over een apart rijbewijs beschikken weten we al van het voorbije seizoen want ook toen al wilde de FIA een stijging van het prijskaartje ervan doorvoeren. De kostprijs van de zogenaamde Superlicence werd in 2008 met gemiddeld 300 procent naar omhoog gehaald en toen al waren de rijders ontevreden. In 2009 wil de FIA deze kosten nog meer doen stijgen maar dat zorgt al een hele tijd voor de nodige problemen want ditmaal weigeren enkele rijders het op een akkoord te gooien.

Volgens enkele rijders heeft men op dit ogenblik geen recht om de superlicentie duurder te maken en zouden ook geen extra kosten mogen worden aangerekend. Felipe Massa was al meteen vanaf het begin duidelijk dat hij niet wilde inleveren terwijl Nick Heidfeld dan weer zegt dat iedereen moet meewerken aan de toekomst van de sport. Volgens de Duitser zou een extra kost er niet voor zorgen dat hij slechter zal slapen.

FIA president Max Mosley liet eerder al weten dat hij de de tarieven voor een superlicentie wil herbekijken maar dan moeten de rijders wel details vrijgeven van hun verdiensten en dat doen ze dan opnieuw met tegenzin. Uiteraard is dit verplichte rijbewijs voor de F1 nog steeds het duurste uit de autosport en zou het de bedoeling zijn om niet zomaar iedereen de mogelijkheid te geven tot het besturen van een F1-wagen.