Overzicht: Hoeveel tijd in de windtunnel krijgen de F1-teams?

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Windtunneltijd en het gebruik van CFD zijn erg belangrijk bij de ontwikkeling van de F1-bolides. De F1-teams krijgen echter niet allemaal evenveel tijd in de windtunnel.

Sinds het in-season testen werd afgeschaft zijn de teams volledig aangewezen op het testen in de windtunnel en het gebruikmaken van CFD. Om de teams echter dichter bij elkaar te brengen, en kosten te besparen, mogen niet al de teams evenveel testen in de windtunnel. Er wordt immers een ‘schaal’ opgesteld die bepaald hoeveel tijd een team in de windtunnel mag doorbrengen.

De verdeling van de windtunneltijd wordt bepaald aan de hand van de stand in het constructeurskampioenschap die halverwege het jaar en op het einde van her jaar wordt bepaald. Voor de seizoenen 2022 tot en met 2025 geldt daarbij dat de leider in het kampioenschap slechts 70 procent van de windtunneltijd krijgt. Vervolgens krijgt ieder team dat een positie verder staat vijf procent meer windtunneltijd. 100 procent windtunneltijd staat gelijk aan 40 runs in de windtunnel.

Red Bull had theoretisch 70 procent windtunneltijd in 2023 maar door een straf voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021 werd de tijd van Red Bull in de windtunnel beperkt tot 63 procent. Die straf eindigde echter op 26 oktober 2023. Op 30 juni 2024 wordt een nieuwe volgorde in het kampioenschap vastgelegd die de verdeling van de windtunneltijd bepaalt voor de tweede jaarhelft.

TeamPercentage 2023Percentage 2024
1Red Bull Racing70%70%
2Mercedes75%75%
3Ferrari85%80%
4McLaren95%85%
5Aston Martin80%90%
6Alpine90%95%
7Williams110%100%
8AlphaTauri115%105%
9Alfa Romeo100%110%
10Haas105%115%
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print