Nikolas Tombazis, directeur van de éénzitters bij de FIA, zegt dat het bestuursorgaan controverses en spraakmakende meningsverschillen over aanstaande wijzigingen in de reglementen voor de krachtbronnen van de Formule 1 wil vermijden.
In 2026 is er opnieuw een nieuw reglement wat betreft de motoren. De belangrijkste wijziging is het groter gebruik van de elektrische accu’s. De interne verbrandingsmotor (ICE), die de focus van het pakket blijft, zal niet meer zo centraal staan als in het verleden.
Naast milieuoverwegingen zullen de nieuwe regels er ook voor zorgen dat geen enkele fabrikant een significante overhand krijgt op het gebied van raceprestaties, dat is iets dat men goed in het oog zal houden om een meer gelijke en meer opwindende strijd te brengen.
“Een nieuw seizoen starten met meteen veel controverse en tegenstellingen, daar zit niemand op te wachten”, aldus Tombazis. “We leren altijd uit het verleden, net als nu, ik denk zelfs dat we het nu volledig kunnen vermijden om enige controverse te veroorzaken.”
“Een nieuwe regelgeving uitschrijven, dat vergt opperste concentratie en uiterste precisie. Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 komt er nu ook een kostenplafond voor de motorfabrikanten. Het zorgt er ook voor dat de motorfabrikanten toch nog alerter zijn als vroeger. Wanneer je motor vroeger niet goed was dan ging je ermee terug naar de fabriek, je deed wat nodig was en het kostenplaatje was op dat moment ondergeschikt. Dat is nu niet meer het geval, het zal veel moeilijker zijn om iets recht te zetten als iets niet juist blijkt te zijn.”
Tombazis verwacht dus ook dat er nu niet één motorfabrikant zal uitspringen zoals wel het geval was met de huidige generatie motoren toen deze uitkwamen in 2014, het was gedurende acht jaar al Mercedes wat de klok sloeg.
“Wij zijn van mening dat de regelgeving voldoende goed gedefinieerd is om zo’n grote stap vooruit te voorkomen en we denken dat de verschillen niet zo groot zullen zijn. We kunnen echter niet garanderen dat alle motorfabrikanten het bij het juiste eind hebben, een fundamentele fout is altijd mogelijk. Dat is nu eenmaal het risico bij een nieuwe regelgeving. “
“We hebben getracht om wilde oplossingen te vermijden en de neuzen min of meer allemaal in dezelfde richting te laten kijken”, sluit Tombazis af.
Geschreven door Vincent Bogaerts