Formule E steekt de F1 met nieuwe generatie wagens voorbij: dit is de Gen3 evo

Formule E
Formule E

De Formule E heeft samen met de FIA een nieuwe generatie wagens voor de Formule E voorgesteld. Opvallend daarbij is dat de nieuwe generatie wagens op een bepaald vlak de huidige F1-bolides voorbijsteekt.

Zo’n tien jaar geleden werd de Formule E opgericht, de ‘elektrische tegenhanger’ van de Formule 1. Jarenlang werd er wat lacherig gedaan over de raceklasse maar sinds enkele jaren is het door de FIA benoemd als officieel wereldkampioenschap. De Formule E werd soms de ‘vuilbak van de Formule 1’ genoemd omdat er zoveel voormalig F1-piloten in actief zijn maar de raceklasse is de voorbije jaren uitgegroeid tot een volwaardige raceklasse.

Naast het rijdersveld evolueerden ook de Formule E-bolides. Helemaal in het begin moest er tijdens de race nog van wagen gewisseld worden omdat uitgerekend de batterij het geen race volhield. Ondertussen wordt er van start tot finish met dezelfde wagen geracet en zijn de wagens ook steeds krachtiger en performanter geworden.

In 2022 werd de Gen3-bolide in gebruik genomen maar ondertussen is er al een doorontwikkeling van die wagen, de ‘Gen3 Evo’ die door de Formule E en de FIA werd onthuld en waarmee vanaf volgend jaar zal geracet worden.

De Gen3 Evo kan zich op sommige vlakken meer dan behoorlijk meten met de huidige generatie F1-bolides en op sommige vlakken steekt de Formule E de F1 zelfs voorbij. De nieuwe Formule E-bolide heeft een topsnelheid van 321 km/u, niet hoger dan een F1-bolide maar de Gen3 Evo accelereert wel sneller dan een F1-bolide.

De Gen3 Evo kan in slechts 1,86 seconde van 0 naar 100 km/u, sneller dan een F1-bolide. De nieuwe upgrades tegenover de Gen3 zorgen naar verluidt voor een prestatiewinst van 2 procent. De wagen is sneller, krachtiger en wendbaarder dan de vorige generatie. De Gen3 Evo is ook de meeste efficiënte Formule-wagen ooit, dit dankzij een elektromotor die een efficiëntie van meer dan 90 procent haalt. Ter vergelijking, klassieke verbrandingsmotoren halen een efficiëntie van 40 procent.

De Gen3 Evo Formule E-bolide is bovendien de eerste CO2-neutrale raceauto ter wereld en de Formule E wordt ook de eerste CO2-neutrale sport ter wereld.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print