Red Bull zelf schuldig aan dubbele opgave?: “Probleem met brandstofpomp was gekend”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De opmerkelijke en desastreuze dubbele opgave van Max Verstappen en Sergio Perez aan het einde van de GP van Bahrein lijkt te zijn veroorzaakt door een probleem met de brandstofpomp. Opmerkelijk genoeg waren de problemen met de brandstofpomp gekend.

Heeft het Red Bull F1 team teveel risico’s genomen tijdens het raceweekend in Bahrein? Die vraag wordt nu gesteld nu alles erop lijkt te wijzen dat Max Verstappen en teamgenoot Sergio Perez aan het einde van de race door hetzelfde probleem moesten opgeven.

Red Bull-topman Helmut Marko liet al snel na afloop van de race weten dat het bewuste onderdeel niet door Red Bull of Honda gemaakt werd. Daarmee leek Marko de schuld in de schoenen van een externe leverancier te willen schuiven. De bewering van Marko is juist want de brandstofpomp is een zogenaamd ‘standaard onderdeel’. Omwille van kostenbesparingen moeten al de F1-teams met dezelfde brandstofpomp rijden.

Opvallend is echter dat de leverancier van de brandstofpompen zelf problemen detecteerde en daarom stuurde de FIA zaterdag een document uit waarin uitgelegd werd dat de teams de kans kregen om de bewuste brandstofpomp te inspecteren. Niet al de teams zouden dergelijke inspectie echter gedaan hebben.

Volgens de meestal erg goed ingelichte Sky Sports-reporter Ted Kravitz werd na een inspectie bij McLaren de brandstofpomp vervangen omdat ze detecteerden dat op de bodem van de brandstoftank niet alle brandstof verzameld werd. Een gelijkaardig probleem lijkt tijdens de race te zijn opgetreden bij Max Verstappen en Sergio Perez.

Wetende dat teams zeer nauwkeurig de hoeveelheid brandstof voor tijdens de race berekenen (ieder beetje extra brandstof maakt de wagen zwaarder en trager), lijken de wagens omwille van het probleem simpelweg zonder aanvoer van brandstof te zijn gevallen, ook al zat er waarschijnlijk nog voldoende in de tank. Niet geheel toevallig gebeurde het probleem dan ook helemaal aan het einde van de race, wanneer je het laatste restje brandstof uit de tank nodig hebt.

Volgens Ted Kravitz moet Red Bull waarschijnlijk naar zichzelf kijken voor de dubbele opgave, ook al betreft de oorzaak een brandstofpomp die werd aangeleverd door een externe leverancier. Red Bull had dit probleem kunnen zien aankomen: “Ofwel hebben ze de inspectie van de brandstofpomp niet (goed) gedaan, ofwel hebben ze de brandstofpomp niet vervangen.”

Nul punten is het resultaat, een dramatisch begin van het nieuwe F1-seizoen. Wat het des te pijnlijker maakt is dat het gebeurt op een moment dat grote concurrent Mercedes duidelijk bij machte was om mee te strijden vooraan. Mercedes nam het cadeau van Red Bull met beide handen aan en profiteerde optimaal …

Lees: De rol van brandstof in de Formule 1: ook stijgende prijzen voor de F1-teams?

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print