Stoffel Vandoorne heeft een drukke agenda in 2024: “Formule E, WEC, reserverijder … het wordt een uitdaging”

Aston Martin F1 team
Aston Martin F1 team

Onze landgenoot Stoffel Vandoorne hoopt dat zijn druk schema met races in de Formule E en het WEC een rol als reserverijder bij het Aston Martin F1 team volgend jaar niet in de weg staat. Vandoorne verwacht echter dat de verdere uitbreiding van de F1-kalender naar 24 races op dat vlak een voordeel kan zijn.

“Het zal duidelijk redelijk druk worden en er zijn maar zoveel dagen in een jaar als dat er zijn,” aldus Vandoorne volgens ‘Motorsport.com’. “Maar ik denk dat het nog steeds mogelijk is om verbonden te blijven met Aston Martin. Het zal wat management vragen tussen alle partijen, iedereen moet goed beseffen waar de prioriteiten liggen, wat mijn beschikbaarheid is.”

“Zo lang iedereen zich op dezelfde golflengte bevindt zal dat mogelijk zijn. Ik zal duidelijk moeten zijn tegenover alle partijen waar mijn tijd ligt, hoe ik ook het vele reizen zal managen terwijl ik toch mijn energiepeil op niveau zal houden. Er zal immers veel tijd aan boord van vliegtuigen doorgebracht worden. Ik wil er voor zorgen dat dit mijn racen niet beïnvloedt.”

Op organisatorisch vlak wacht Stoffel Vandoorne inderdaad enkele serieuze uitdagingen, zeker wanneer hij de Formule E zou willen combineren met zijn activiteiten als reserverijder in de Formule 1 en het racen in het WEC. Toch moet het volgens Vandoorne mogelijk zijn.

“Er zijn races die erg mooi bij elkaar passen en zich in dezelfde regio bevinden,” aldus Vandoorne. “Er zijn er echter ook die zich op een volledig ander continent bevinden, wat niet echt handig is.”

“Wat ik wil vermijden is dat ik van het ene naar het andere continent moet en veel energie voor niets moet spenderen.”

Volgens Vandoorne zorgt het verder uitbreiden van de F1-kalender naar een recordaantal van 24 races er ook voor dat reserverijders niet langer een volledig seizoen paraat kunnen staan en dat steeds meer de rol van reserverijder als taak verdeeld zal moeten worden.

“Met Aston Martin zijn er Felipe (Drugovich) en ikzelf. We zijn met twee en je moet eigenlijk de rol van reserverijder opsplitsen,” aldus Vandoorne. “Het heeft weinig zin om naar 24 races te gaan en nooit te rijden.”

“Hoe kan je dan ooit paraat zijn wanneer je moet invallen? Als racepiloot moet je nog steeds racen, je moet kunnen rijden. Dat is de beste voorbereiding die je kan hebben.”

“Het is dan ook goed dat Aston Martin dit begrijpt en ze weten dat je moet racen om fit te zijn en klaar te zijn om in te vallen. Vanuit dat perspectief is het een goede zaak.”