Volgens AlphaTauri-teambaas Franz Tost heeft het ‘opofferen’ van zijn team enkele jaren geleden, destijds nog als Toro Rosso, ervoor gezorgd dat Red Bull nu zo dominant is kunnen worden.
Na een mislukte hernieuwde samenwerking met McLaren stond Honda dicht bij het verplichte F1-afscheid omdat ze geen team meer vonden dat met hen wou samenwerken. Plots was er echter Toro Rosso dat in Honda een nieuwe motorpartner zag, dit uiteindelijk zelfs ter voorbereiding van een toekomstige samenwerking met grote broer Red Bull Racing.
In een YouTube-video van Honda laat AlphaTauri-teambaas Franz Tost verstaan dat hij altijd erop vertrouwde dat de Japanners zouden slagen in hun opzet.
“Vanaf 2014 hield ik contact met Honda,” aldus Franz Tost die eind dit seizoen zijn functie als teambaas bij AlphaTauri neerlegt. “Uiteraard hadden ze een moeilijke periode met McLaren maar ik was er 100 procent van overtuigd dat je mits een goede samenwerking met Honda kan winnen.”
“We besloten om in 2017 naar Honda over te stappen, ik weet dat veel mensen in de paddock niet in die beslissing geloofden.”
“Ze kwamen persoonlijk naar mij en zegden: ‘Hoe kan je beslissen om met dit bedrijf samen te werken? Het zal je team ernstig in de problemen brengen’ en ik antwoordde met ‘vraag het me alsjeblieft binnen vijf jaar nog eens om te zien hoe het gaat’. Vervolgens hadden we vanaf 2017 een geweldige samenwerking met Honda.”
Volgens Tost was er een erg goede uitwisseling met de engineers van Honda die uit Japan naar de Toro Rosso-fabriek in Faenza kwamen.
“Regelmatig kwamen er engineers naar Japan maar ook omgekeerd. Honda-engineers kwamen naar Faenza. Deze goede samenwerking en goede communicatie van beide partijen zorgden ervoor dat er uiteindelijk races en het kampioenschap gewonnen werd.”
Het kampioenschap werd weliswaar met grote broer Red Bull gewonnen en daarbij werd kleine broer Toro Rosso in het begin van de samenwerking letterlijk ‘geslachtofferd’ om vooruitgang te boeken. Sommigen zullen zich nog herinneren dat Toro Rosso regelmatig met motorproblemen werd geconfronteerd maar dat was volgens Franz Tost een doelbewuste strategie. In het begin van de samenwerking was er immers nog geen sprake van de zogenaamde ‘motorbevriezing’ en er kon dus nog heel wat vooruitgang geboekt worden.
“Ik herinner me dat ik zei ‘breng alsjeblieft iedere race een nieuwe specificatie, een nieuwe upgrade voor de motor, het maakt niet uit als we daardoor achteraan de grid moeten starten,” aldus Tost.
“We kregen bijna iedere race een nieuwe upgrade, wat betekende dat we achteraan moesten starten, maar het was ingecalculeerd en deze ontwikkelingssnelheid tijdens 2018 maakte het mogelijk vervolgens in 2019 en 2020 zo’n goede power unit te hebben voor Red Bull Racing en Toro Rosso.”
En daarmee werd dus eigenlijk ook de basis gelegd voor de wereldtitels van Max Verstappen en Red Bull de voorbije jaren …