Toto Wolff en Christian Horner zullen nooit de beste vrienden worden en ook nu hebben ze een verschillende kijk over hoe het porpoising-probleem wordt aangepakt.
De Mercedes-teambaas liet met een kwinkslag weten dat Christian Horner zich waarschijnlijk vooraan in het veld verveelt in de discussie over de aanpak van het porpoising-fenomeen. Horner had immers laten weten dat er bij de onderhandelingen voor volgend jaar veel gelobbyd werd door een bepaald team om hun auto’s lager bij de grond te laten rijden om er voordeel uit te halen.
Toen Toto Wolff gevraagd werd naar een reactie op de uitspraken van Horner antwoordde hij het volgende: “Ik denk dat hij zich gewoon verveelt in de voorhoede,” merkte hij op.
“Ik weet niet waar hij op doelt, want uiteindelijk, maken we allemaal deel uit van hetzelfde circus, werken we met dezelfde aandeelhouders.”
“Lobbyen… is hij niet aan het lobbyen? Hij zit in zijn kantoor en hij belt niemand?”
“Je vraagt je af waarom ze zo hard vechten.”
“Ik lees in de media dat het niet relevant is, dat het geen grote verandering is, dus waarom vechten ze dan zo en dreigen ze om naar de rechter te gaan?”
“Geen enkel team gaat ooit juridisch stappen ondernemen tegen de FIA als de FIA besluit om iets door te voeren op veiligheidsgronden. Ik denk dat dit gewoon aanstellerij is.”
Wat betreft de onderhandelingen over de regels voor volgend jaar is er voor Wolff niets nieuws onder de zon.
Wat betreft de huidige onzekerheid over de reglementen van volgend jaar, en of Mercedes een compromis zou accepteren, omschreef Wolff de situatie als “business as usual”.
“Er is een specifiek probleem aan de auto’s dat we hier niet zien, dat we niet zagen in Oostenrijk, noch zagen we het op Silverstone, omdat die circuits de vlakste van het jaar zijn, maar het ging niet weg,” benadrukte hij.
“De auto’s zijn veel te stijf en ze stuiteren, en als je het de rijder vraagt zul je waarschijnlijk een meerderheid hebben die, als het anoniem gevraagd wordt , je dat zal vertellen.”
“Ik denk dat er zo’n discussie is geweest onder de rijders en dat er ook een uitkomst is waar niemand over praat, en ik denk dat we wel zullen zien waar dat heen gaat.”
“Ik denk dat het geen kwestie is van een compromis over technische regels, het gaat om technische regels die de rijders beschermen en, als deze auto’s te stijf en te veel stuiteren, laten we er dan nu meteen iets aan doen.”
“Het is duidelijk dat als je vooraan rijdt, je er gewoon voor wilt zorgen dat er niets verandert, en als je niet vooraan rijdt, dan wil je ervoor zorgen dat er veel verandert.”