Toto Wolff is het niet eens met Lewis Hamilton: “Ik denk dat er een ander probleem is”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff is het niet eens met Lewis Hamilton over de oorzaak van de slechte performance van Mercedes in Brazilië. Lewis Hamilton liet verstaan dat dit door de nieuwe vloer van de Mercedes W14 kwam maar Toto Wolff is het daar niet mee eens.

Zowel tijdens de sprintrace als de race op zondag viel Mercedes doorheen de races terug met vooral tijdens de race op zondag een ontgoochelend resultaat: een achtste plaats voor Hamilton en een opgave voor George Russell. 

Toto Wolff is het alvast niet eens met Hamilton wat betreft de oorzaak van de tegenvallende performance van Mercedes. Niet enkele de vloer was volgens Toto Wolff de oorzaak, al reden ze na de diskwalificatie in Austin wel iets hoger in Brazilië.

“We reden te hoog met de wagen en het is iets waarvan je na de eerste oefensessie voor de rest van het raceweekend de gevolgen draagt,” aldus Wolff. “Er is op mechanisch vlak iets fundamenteel mis. Of het is niet de achtervleugel of de wagen die iets te hoog is afgesteld, je praat dan immers over één of twee millimeter, dat is niet iets dat een raceweekend verklaart dat zo slecht was.”

Wat Toto Wolff vooral verbaasde was de ongelooflijk wisselvallige performance van Mercedes de voorbije races.

“Van een echt snelle wagen, met echt een goede balans, gingen onze rijders van erg blij naar een nachtmerrie. Hoe is dat zelfs mogelijk?”

“Wat is er mis? Het zou me niet verbazen als we de komende dagen de wagens analyseren en dat we een mechanisch probleem ontdekken op het vlak van onze afstelling van de wagens, al heb ik geen idee wat het zou zijn.”

Een start vanuit de pitlane, waarbij Mercedes de wagens wel uit het parc fermé zou kunnen halen en aanpassen, zou volgens Toto Wolff geen zekerheid geboden hebben op een beter resultaat.

“We wisten fundamenteel niet wat we konden veranderen omdat we een veel groter probleem hadden,” aldus Wolff. “We hebben erover nagedacht maar toen we nadachten over het proberen maximaliseren van de punten, was het waarschijnlijk de juiste beslissing om gewoon op de grid te starten.”