Voorbeschouwing Formule 1 in 2014: De nieuwe reglementen

Niet zomaar een nieuwe start van een nieuw seizoen maar de start van een nieuw F1 tijdperk, dat is wat er dit weekend te gebeuren staat in Australië. De inzet blijft hetzelfde, de wereldtitel, maar de weg is lang en de overwinning zal hard bevochten zijn. Als het niet op de baan is, dan eens te meer in de fabrieken van de F1 teams.
a:1:{s:9:”file_name”;s:39:”Renault-F1-2014-V6-engine-drawboard.jpg”;}
Nieuwe motoren, turbo’s, ERS, brake-by-wire, minder benzine, minder downforce het lijkt wel op een volledig nieuw kampioenschap en dat is het eigenlijk ook. De 12 wintertestdagen verliepen voor sommige teams naar wens, voor anderen ronduit dramatisch. De gevestigde waarden in de F1 zullen zwaar op de proef gesteld worden en de achterhoedeteams krijgen misschien wel hun enige kans om de verrassing te worden. Niemand weet waar we aan toe zijn en wat de toekomst zal brengen. Het enige dat quasi onveranderd is gebleven, zijn de circuits.

image

De technische wijzigingen
De motor
Ongetwijfeld de meest ingrijpende en technisch meest complexe wijziging is hier het verdwijnen van de 2.4 V8 en de intrede van de 1.6 V6 Turbo. Het toerental is begrensd tot 15.000rpm en het aantal PK zakt van boven de 750Pk tot min of meer 600Pk. De motorenspecificaties werden bevroren op 28 februari en mogen niet meer aangepast worden gedurende het seizoen, tenzij dit tot doel heeft de betrouwbaarheid van de motor te verbeteren. Wijzigingen om de prestaties te verhogen zijn in principe verboden. Dit was vroeger ook al het geval, maar we hebben het vermoeden dat zeker motorenleverancier Renault de limieten van deze regel zal gaan opzoeken.

De versnellingsbak
Deze hebben voortaan 8 voorwaartse versnellingen in plaats van 7, maar hier is de bijkomende vereiste dat de ratio’s nog voor de start van het seizoen moeten vastgelegd worden. Uitzonderlijk mag men deze in 2014 één maal wijzigen.

Benzine
Voortaan mogen de wagens nog slechts 100Kg per uur verbruiken. In het verleden was de hoeveelheid ongelimiteerd, maar omwille van het extra gewicht lag dit om en bij de 150 tot 160 kg.

image

Gewicht
Het totale minimumgewicht is verhoogd van 642Kg tot 691Kg. Dit heeft vooral te maken met de zwaardere aandrijving van de wagens door de ERS – systemen

Energy Recovery Systems
Oftewel ERS, de ‘K’ is er vanaf en het zijn er meerdere geworden. KERS gaf een goede 80Pk voor ongeveer 6 seconden per ronde. ERS zal 160Pk leveren gedurende 33 seconden per ronde. Niet alleen uit het remmen wordt er energie gehaald maar ook uit het warmteverlies van de turbo. Die energie wordt geoogst door twee ‘Electric Motor Generator Units’. Eentje voor de warmte, de MGU-H, en eentje voor de kinetische energie, de MGU-K. Door de impact op vlak van remkracht van deze energie recuperatie systemen zijn de remmen op de achterwielen elektronisch gestuurd. Geen hydraulisch systeem meer maar een ‘brake-by-wire’. Op de voorwielen blijft men het klassiek systeem behouden.

Uitlaat
Deze mag voortaan nog maar uit 1 staartelement bestaan en moet naar boven gericht zijn zodat de uitlaatgas niet gebruikt kan worden voor aerodynamische effecten.

image

Vleugels
Er zijn wat wijzigingen in de regels, maar het blijft verbazen hoeveel creativiteit de teams steken in het zoeken van de gaten in de reglementen. De voorvleugels die dit jaar op de wagens staan, spreken voor zichzelf.

Punten
Er is besloten dat de laatste race in Abu Dhabi voor twee zal tellen. Hier vallen er dubbele punten te rapen.

Nummers
Piloten rijden voortaan met een vast nummer. Het nummer 1 is voorbehouden voor de regerende wereldkampioen die dat jaar niet met zijn vast nummer rijdt. Zo rijdt Vettel gedurende de rest van zijn carrière rond met het nummer 5. Omdat hij de regerend wereldkampioen is, zal hij in 2014 echter met het nummer 1 rondrijden. Ricciardo heeft het nummer 3. De combinatie van beiden geeft 13, maar gelukkig zijn F1 piloten nooit bijgelovig, niet?

Vrijdagtrainingen
Teams mogen voortaan op vrijdag tot vier verschillende piloten in zetten maar blijven beperkt tot twee wagens.

Twee trofeeën
Niet alleen de wereldkampioen zal een mooie beker in ontvangst mogen nemen, ook de piloot die de meeste poles heeft behaald, krijgt een prijs van de FIA. Bij een gelijke stand gaat de prijs naar de piloot die de meeste tweede plaatsen had, dan derde plaatsen, enz. tot er een winnaar uit de bus komt.

En voor de rest blijft alles min of meer hetzelfde, bij het doven van de lichten gaat het gaspedaal omlaag, nog enkele dagen geduld.