Red Bull verdenkt McLaren en Ferrari van het gebruik van ‘flexi-wings’

Ferrari
Ferrari

Red Bull is bezorgd over de voorvleugels die door McLaren en Ferrari worden gebruikt, het spook van de zogenaamde ‘flexi-wings’ heeft de Formule 1 opnieuw bereikt.

Als we ‘Auto, Motor und Sport’ mogen geloven, verdenkt Red Bull de concurrentie ervan dat ze gebruikmaken van voorvleugels die de toegelaten waarden van flexibiliteit overschrijden. Red Bull heeft naar verluidt ook steun gezocht bij Aston Martin maar ze zijn van een kale reis thuisgekomen.

Aston Martin is namelijk ook al eens het onderwerp geweest van een onderzoek naar ‘flexi-wings’ vorig seizoen. De flexibiliteit van de voorvleugel kan een grote rol spelen in de topsnelheid op de rechte stukken.

Vorig jaar voor de GP van Singapore werden alle teams nog herinnert aan het feit dat “Alle aerodynamische onderdelen of carrosserieën die de aerodynamische prestaties van de auto beïnvloeden, stevig moeten vastzitten en onbeweeglijk zijn”.

Die richtlijn moest ervoor zorgen om duidelijke grenzen te stellen aan de flexibiliteit van de carrosserie en dat de teams mazen in het net zouden zoeken om de regels te omzeilen. 

De FIA handhaaft deze regels door middel van statische belasting tests, waarbij de voorvleugels worden onderworpen aan een specifieke belasting en hun vervorming wordt gemeten. Vleugels met een doorbuiging van meer dan 3 millimeter worden als illegaal beschouwd.

Mercedes zorgde eerder dit seizoen voor ophef toen het met een controversieel ontwerp van de voorvleugel op de proppen kwam, maar tijdens de GP van Monaco werd er al afstand van gedaan.

Hoewel de precieze aard van de “legaliteitstruc” die Mercedes toepaste onduidelijk blijft, benadrukt het de voortdurende strijd tussen teams die grenzen verleggen en de inspanningen van de FIA om een gelijk speelveld te behouden.