Aston Martin denkt eraan protest aan te tekenen tegen de diskwalificatie van Sebastian Vettel, het team beweert dat er nog genoeg brandstof in de tank was van de wagen van Vettel.
Sebastian Vettel zag zich een tweede plaats door de neus geboord omdat er volgens de FIA niet genoeg brandstof aan boord was in de Aston Martin om een staal van een liter te nemen. Maar het team beweert dat er nog voldoende brandstof in de tank was en tekent dus protest aan tegen de beslissing van de FIA als ze dat kunnen bewijzen.
Tijdens de uitloopronde had Vettel zijn Aston Martin aan de kant geparkeerd ten gevolge van een defecte brandstofpomp. Dat kan ervoor gezorgd hebben dat de FIA er niet in slaagde om genoeg brandstof uit de wagen te halen, hoewel er wel nog genoeg aan boord was.
“Ik kan bevestigen dat we er aan denken om een klacht in te dienen,” aldus teambaas Szafnauer tegenover ‘Motorsport-Total.’ “Van zodra we meer weten, en kunnen zeggen of we onze zaak voldoende kunnen onderbouwen, zullen we protesteren. Als er geen goede reden is zullen we dat niet doen.”
“Volgens onze berekeningen zou er nog 1,74 liter benzine in de wagen moeten zijn.” Volgens de FIA slaagden zij er maar in om 0,3 liter uit de wagen te halen, dit terwijl een staal van een liter vereist is.
“Het lijkt erop dat de opvoerpompen de benzine niet uit de auto krijgen. Maar we kunnen het niet precies zeggen, omdat we de wagen nog niet uit elkaar hebben gehaald,” zei Szafnauer. “De wagen wordt nu in beslag genomen. Dan moeten we bewijzen dat er nog brandstof in zit en het meten.”
“We moeten aan de FIA bewijzen dat de benzine er nog was en dat 300 milliliter genoeg is voor een representatief monster. Dat zal de basis van ons protest zijn,”
Volgens de regels moet er fysiek een liter brandstof uit de tank gehaald worden maar volgens Szafnauer is die regel achterhaald met alle technologie die er tegenwoordig voorhanden is.
“Dat is een oude regel die teruggaat tot de tijd voordat we alle metingen en sensoren hadden.”
Aston Martin weet immers hoeveel brandstof er in de tank gegaan is en dankzij een ‘Fuel Flow meter,’ die door de FIA gehomologeerd is, kan worden bekeken hoeveel er precies verbruikt is.
“Het verschil tussen de getankte hoeveelheid en de verbruikte hoeveelheid is wat er nog moet zijn. En dat moet 1,74 liter zijn,” aldus Szafnauer.
Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat de sensoren niet juist gekalibreerd waren en dat Vettel simpelweg zonder benzine gevallen is in zijn uitloopronde maar dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen.
“De FIA heeft zelf de gegevens van hun ‘fuel flow meter’,” benadrukt Szafnauer. “Wij geven hen de gegevens over hoeveel brandstof we hebben getankt en dan kunnen ze dat zelf controleren. De gegevens zijn er allemaal.”
Het valt nu uiteraard af te wachten of de berekende hoeveelheid brandstof wel degelijk fysiek aanwezig is in de Aston Martin van Sebastian Vettel.