Greg Maffei, de CEO van Liberty Media, zegt vastberaden te zijn om niet meegesleept te worden in een langdurige strijd om een nieuwe Concorde Overeenkomst te onderhandelen.
In het verleden is al meermaals gebleken dat de onderhandeling voor een nieuwe Concorde Overeenkomst soms uitdraait in een lange bitse strijd tussen de verschillende teams en de Formule 1. Greg Maffei is ervan overtuigd dat dit nu niet het geval zal zijn omdat de teams meer op dezelfde golflengte zitten dan in het verleden.
“Historisch gezien was de Concorde Overeenkomst een verwoed gevecht dat nooit werd ondertekend tot het seizoen al voorbij was,” legde Maffei uit op een recent evenement dat werd georganiseerd door investeringsbank Goldman Sachs.
“De teams werkten achteruit op wat ze betaald kregen,” aldus Maffei en hij voegde eraan toe dat Chase Carey en Stefano Domenicali die cultuur hebben veranderd.
“We hebben het deze keer voor elkaar gekregen. We proberen de dynamiek te veranderen. Ik dank eerst Chase Carey en nu Stefano voor het veranderen van de dynamiek met de teams, waar we veel meer op één lijn zitten.”
“Dat betekent niet dat ze ons meer willen betalen”, erkent hij. “Maar ze zijn het allemaal eens over de waarde van wat we samen doen en dat het vergroten van de taart voor iedereen positief is geweest.”
Sinds 2017 is het Liberty Media dat de plak zwaait in de Formule 1, dat leidde tot het vertrek van Bernie Ecclestone, met wie de teams dikwijls in conflict lagen.
De huidige overeenkomst loopt nog tot 2025 en de volgende voor 2026 zal dus onderhandeld worden door Stefano Domenicali. Greg Maffei heeft al duidelijk laten verstaan wat zijn objectieven zijn.
“Waar we het in feite over hebben is een vroegtijdige verlenging van een overeenkomst die erg lijkt op de voorwaarden die ze nu hebben,” zei hij. “Het bieden van stabiliteit en zekerheid over waar we naartoe gaan is een voordeel voor hen.”
“Je hebt de waarde van de Formule 1 dramatisch zien stijgen. De realiteit is dat de waarderingen van de teams veel sneller zijn gestegen. Ze zien het voordeel van het regime dat we samen hebben gecreëerd, ze zien het voordeel van het verlengen van die deal.”
“Waarom denken we dat dat een voordeel is? Ik denk dat we allemaal sponsors kunnen verkopen, dat we omroepen kunnen verkopen, dat we alle mensen kunnen overtuigen van de zekerheid van de sport en dat je alle risico’s in de toekomst wegneemt.”
Maffei geeft toe dat Liberty Media in de huidige overeenkomst een groter deel van de koek krijgt naarmate de inkomsten stijgen.
“Boven een bepaald percentage wedden we op onszelf,” zei hij. “Wat er is gebeurd naarmate de sport is gegroeid, is dat het bedrag boven dat gedeelde getal is gegroeid, dus ons aandeel is gegroeid.”
“Ik verwacht geen grote verandering in hoe dat werkt. Er zal waarschijnlijk iets zijn van dezelfde strekking en we zullen een stimulans hebben om het bedrijf te laten groeien.”