“In 2026 moeten F1-bolides 50 kilogram minder zwaar zijn”

Ferrari
Ferrari

Het gewicht van de F1-bolides is al jarenlang een punt van discussie. In 2026 moet daarin echter verandering komen want de FIA wil dat de F1-bolides dan maar liefst 50 kilogram minder zwaar zijn.

In vergelijking met 2009 werden de F1-bolides bijna 200 kilogram zwaarder (F1-bolides worden steeds zwaarder: zo evolueerde het minimum gewicht). De F1-piloten uitten de voorbije jaren steeds meer kritiek want naast zwaarder werden de F1-bolides ook steeds langer en breder. Dat alleen al zorgt ervoor dat het moeilijker is om in te halen en beïnvloedt uiteraard ook het rijgedrag van de wagens.

De voorbije jaren viel de kritiek erg vaak in de dovemansoren maar in gesprek met ‘Motorsport.com’ laat Nikolas Tombazis, head of single seaters bij de FIA, verstaan dat men naast actieve aerodynamica die de luchtweerstand op de rechte stukken moet verminderen ook naar een gewichtsreductie kijkt.

De nieuwe generatie F1-bolides in 2026 zou naast een geringer gewicht ook eindelijk opnieuw een stuk kleiner zijn.

“Met de afmetingen van de wielen, die smaller zullen worden, plus de achtervleugel en de auto in zijn algemeenheid, mikken we op een gewichtsbesparing van zo’n 50 kilogram,” aldus Tombazis in gesprek met ‘Motorsport.com’. “We kunnen dus kleinere formulewagens gaan zien: korter en smaller. Maar we hebben het nu over oplossingen die nog verder besproken moeten worden.”

“Door de auto op dieet te zetten, kunnen we de bochtensnelheden wat verminderen. En lichtere auto’s gaan harder op het rechte stuk, maar genereren minder aerodynamische druk. Daarom moeten we de hybride energieterugwinning vergroten om tot adequate rondetijden te komen.”