Christian Horner: “Deze bestraffing is draconisch, we hadden geen voordeel”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner is de bestraffing die zijn team krijgt voor de overschrijding van het budgetplafond ‘draconisch’ aangezien Red Bull naar eigen zeggen niet heeft geprofiteerd van de overschrijding van het budgetplafond.

“Er was uiteraard een debat over de sanctie en hoe groot deze moest zijn,” vertelt Horner in Mexico. “Dat werd uitgesteld omwille van het trieste nieuws rond Dietrich Mateschitz afgelopen weekend, maar begin deze week werd het afgerond. We krijgen een zware straf, zowel financieel als sportief, met 7 miljoen dollar die binnen de dertig dagen betaald moet worden, wat een enorm bedrag is.”

Red Bull kreeg voor de inbreuk op het budgetplafond een boete van 7 miljoen dollar opgelegd en het moet 10 procent ontwikkelingstijd in de windtunnel inleveren. Maatregelen die volgens sommigen niet ver genoeg gaan maar Christian Horner dus wel erg verregaand vindt.

“Het meer draconische aspect van deze straf is echter het sportief gedeelte, wat neerkomt op 10 procent vermindering van het benutten van onze windtunnel en aerodynamische tools,” aldus Horner.

“Ik heb sommigen horen zeggen dat het niet echt significant is. Laat me het jullie nu zeggen, dit is enorm.”

“Dit vertegenwoordigt iets tussen een kwart en een halve seconde per ronde. Dit gaat onmiddellijk in, het heeft een rechtstreeks effect op de wagen van volgend jaar, en het zal twaalf maanden duren.”

In de Formule 1 wordt er een soort ‘handicap’ toegepast afhankelijk van de uitslag van het constructeurskampioenschap. Teams die vooraan eindigen mogen minder aerodynamische tijd benutten dan teams die meer naar achter in het kampioenschap eindigen. De tien procent straf voor het budgetplafond komt daar dus nog eens bovenop en dat zal Red Bull volgens Horner pijn doen.

“Door de constructeurstitel te winnen word je slachtoffer van je eigen succes,” aldus Horner. “Bovenop die 10 procent komt er nog eens trapsgewijs 5 procent handicap tegenover de tweede en derde plaats.”

“Voor de duidelijkheid, we zullen dus 15 procent minder windtunneltijd hebben dan de tweede en 20 procent minder dan de derde plaats in het constructeurskampioenschap. Opnieuw een draconische maatregel. Dus die 10 procent heeft als bestraffing een grote impact op onze performance volgend jaar op het circuit.”

“Ik blijf ook bij mijn standpunt dat we vorig jaar niet geprofiteerd hebben van het overschrijden van het budgetplafond.”