De nieuwe reglementen: Wat is ons opgevallen?

Iedereen spreekt wel over de nieuwe regels voor de formule 1 dit jaar, maar waarvoor hebben die veranderingen gezorgd?
De eerste verandering zou zich al snel laten opmerken. Doordat de wagens met een volle benzinetank (± 220 liter) starten zou het dus moeilijk worden zo’n gewicht afgeremd te krijgen voor de eerste bocht. Daarbij komt dat niemand als eerste wil remmen om geen posities te verliezen. In Bahrein hebben we wel geen crashes gezien, maar het was er wel niet ver van af.

Wel zagen we dat de zware wagens moeilijk te controleren waren. Hulkenberg slipte en Kubica en Sutil konden de wagen niet controleren na een contact tussen hen beide.

Daarbij komt ook nog dat de top tien met de banden van de kwalificaties moesten starten. Daardoor zouden de eerste tien trager zijn dan de rest, maar dat is ook niet echt tot zijn recht gekomen. De eersten zijn normaal sneller dan de rest, nu blijkt dat dit ook zo is met slechtere banden.

De meest opvallende wijziging is de pitstop. Door het verbod op bijtanken moet men alleen maar de banden vervangen. Vroeger was er tijd voor een foutje, want als de banden vervangen waren moest men nog wachten tot de tank weer “vol” was. Dat duurde ongeveer nog vijf seconden extra. Nu zagen we pitstops van rond de vier a vijf seconden. Door de hogere tijdsdruk op de mecaniciens die de banden moeten wisselen zullen we dit seizoen nog wel “lange” pitstops zien door foutjes. Senna was er alvast één van. Tijdens een droge race is een pitstop verplicht, want men moet nog altijd de twee soorten (zachte en harde) droogweerbanden gebruiken.

Nog een opvallend kenmerk dat verandert door de hoge brandstoflading is de rondetijd. Natuurlijk dalen de rondetijden gedurende de race, maar de snelheid ten opzichte van de andere teams verandert ook. Sommige afstellingen zijn beter voor een zware wagen dan voor een lichte wagen. Zo kon de lichte Red Bull van Webber Button en Schumacher niet bijhouden terwijl hij dat wel kon met meer benzine in de tank.

e belangrijkste doelstelling van de hele reglementswijziging is redelijk bereikt. We zagen in deze race enkele kleine duels en kleine verschillen binnen sommige groepjes, maar halverwege de race viel alles toch in zijn plooi. Kortom meer spanning wordt verwacht, maar is er nog niet echt gekomen.

Door Stef Mertens
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}