GP Bahrein: kort raceverslag

Bij de start zagen we niet veel veranderingen aan de kop van de race. Het enige wat de aandacht trok was een rookpluim van Webber zijn Red Bull en daardoor kon Schumacher een plaats goedmaken.

In de tweede bocht, die meteen na de eerste volgde, ging Alonso langs de binnenkant voorbij zijn teamgenoot Massa en veroverde zo de tweede plaats. Iets later kwamen Sutil en Kubica met elkaar in contact met een spin voor heen beide tot gevolg. Door dat incident kon de achterhoede alvast twee plaatsen goed maken. Grote winnaar van de eerste ronde was Vitaly Petrov hij reed van zeventien naar elf.

En toen begon er letterlijk een afvalrace in het achterveld. Eerst zagen we Chandhok die moest opgeven met een wagen zonder voorneus en voorvleugel. Hulkenberg spinde en in de achtergrond gaf Di Grassi op met een hydraulisch probleem. Petrov, Glock, Senna en De La Rosa volgden met pech.

Rond ronde 15 begonnen de pitstops. De grote verliezer was Mark Webber. Hij viel van zeven naar tien. Het was de enige reeks pitstops in de race

In het middenveld kreeg Barrichello het even zwaar hij jaagde zelf, maar werd ook zelf opgejaagd.

Vooraan bleef alles gelijk met Vettel voor Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg en Schumacher.

Rond ronde 30 kon Alonso in de buurt van Vettel komen, maar de jonge Duitser zette een versnelling in en kon zo even de Spaanse aanval afslaan. Uitstel van executie want Vettel verloor snelheid door een probleem met de uitlaat waardoor hij vermogen verloor (denk maar aan Kimi Raikonnen tijdens de GP van Frankrijk in 2008 die toen hetzelfde voorhad). Zijn rondetijden stegen met een drietal seconden. De Ferrari’s en Lewis Hamilton geraakten voorbij de Red Bull en op het einde kon Nico Rosberg net niet voorbij Vettel geraken.

Voor de rest bleef iedereen op zijn positie die reeds lang daarvoor was ingenomen. De race die Vettel moest winnen ging naar Ferrari en Fernando Alonso.

We kunnen stellen dat de nieuwe teams eerst nog het gevecht met hun wagen moeten winnen om dan te verbeteren en met elkaar te strijden. De verwachte topteams zijn er: Ferrari, Red Bull, McLaren en Mercedes staan vooraan met de andere oude teams die redelijk kunnen volgen.

Door Stef Mertens
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}