Economie een stap achteruit, Ferrari een stap vooruit …

Over wat zouden we het deze maand hebben? Ik zal niet beginnen over de GP van België want die zal iedereen wel gezien hebben.

Maar wat speelde er zich nog achter de schermen af? Arrows was wel aanwezig, maar heeft geen meter gereden. Het lijkt dat dit ook voor de rest van het seizoen het geval zal zijn. Te hoge schulden en de onderhandelingen met potentiële overnemers blijken zeer moeilijk. Hoe kunnen we dit verklaren? De meest bekeken autosport in Europa (want in Amerika is Nascar 10 keer zo populair, wat ik persoonlijk wel begrijp), zit met teams die geldproblemen hebben. En niet alleen Arrows, ook Prost heeft nog niet zo lang geleden moeten afhaken.

Hoe kan je dit verklaren? De algemene economische situatie. Sinds vorig jaar zit de economie in een dipje. Het best vinden we dit terug op de beurzen. Bijna alle aandelen zakken in waarde door het pessimisme van de consument. Dit pessimisme ontstaan door de overgewaardeerde aandelen van de jaren voordien (de rest van de uitleg laat ik over aan de specialisten).

Wat heeft dit nu te maken met F1, vragen enkelen zich nu af? Heel wat sponsors en potentiële sponsors voor de F1 (en autosport in het algemeen), zijn de laatste jaren over kop gegaan. Betekent dat heel wat teams het met een kleiner budget moeten doen. Daarbij komt nog dat bedrijven events en sponsoring op de laatste plaats schuiven als het slecht gaat. Met als resultaat dat er nog een groter tekort is aan sponsors.

Ook Minardi ondervindt deze moeilijkheid. Als we niet opletten rijden er volgend jaar nog maar een tiental wagens rond in de F1.

Dit wat betreft het hoofdstuk Arrows. Een ander interessant punt is de overmacht van Ferrari. Hoe komt het dat deze wagen zo oppermachtig is? Natuurlijk heeft het talent van Schumi hier ook mee te maken, maar die wagen gaat ook nooit stuk. Volgens enkele F1 kenners (en dat ben ik zeker niet), die ik vorige week sprak, test Ferrari bijna dagelijks met 2 of 3 wagens. Ze testen elk nieuw component zo vaak tot ze er zeker van zijn. We kunnen dus stellen dat Ferrari een stap vooruit is op alle teams. Als de andere teams niet snel dezelfde teststructuur gaan opbouwen, vrees ik dat het verschil nog groter zal worden. Ik kan hierop enkel zeggen chapeau voor Ferrari, maar laat Schumi en Rubinio toch een beetje vechten voor het spektakel.

Sportieve groeten,

Anthony kumpen
Over wat zouden we het deze maand hebben? Ik zal niet beginnen over de GP van België want die zal iedereen wel gezien hebben.
a:0:{}
Maar wat speelde er zich nog achter de schermen af? Arrows was wel aanwezig, maar heeft geen meter gereden. Het lijkt dat dit ook voor de rest van het seizoen het geval zal zijn. Te hoge schulden en de onderhandelingen met potentiële overnemers blijken zeer moeilijk. Hoe kunnen we dit verklaren? De meest bekeken autosport in Europa (want in Amerika is Nascar 10 keer zo populair, wat ik persoonlijk wel begrijp), zit met teams die geldproblemen hebben. En niet alleen Arrows, ook Prost heeft nog niet zo lang geleden moeten afhaken.

Hoe kan je dit verklaren? De algemene economische situatie. Sinds vorig jaar zit de economie in een dipje. Het best vinden we dit terug op de beurzen. Bijna alle aandelen zakken in waarde door het pessimisme van de consument. Dit pessimisme ontstaan door de overgewaardeerde aandelen van de jaren voordien (de rest van de uitleg laat ik over aan de specialisten).

Wat heeft dit nu te maken met F1, vragen enkelen zich nu af? Heel wat sponsors en potentiële sponsors voor de F1 (en autosport in het algemeen), zijn de laatste jaren over kop gegaan. Betekent dat heel wat teams het met een kleiner budget moeten doen. Daarbij komt nog dat bedrijven events en sponsoring op de laatste plaats schuiven als het slecht gaat. Met als resultaat dat er nog een groter tekort is aan sponsors.

Ook Minardi ondervindt deze moeilijkheid. Als we niet opletten rijden er volgend jaar nog maar een tiental wagens rond in de F1.

Dit wat betreft het hoofdstuk Arrows. Een ander interessant punt is de overmacht van Ferrari. Hoe komt het dat deze wagen zo oppermachtig is? Natuurlijk heeft het talent van Schumi hier ook mee te maken, maar die wagen gaat ook nooit stuk. Volgens enkele F1 kenners (en dat ben ik zeker niet), die ik vorige week sprak, test Ferrari bijna dagelijks met 2 of 3 wagens. Ze testen elk nieuw component zo vaak tot ze er zeker van zijn. We kunnen dus stellen dat Ferrari een stap vooruit is op alle teams. Als de andere teams niet snel dezelfde teststructuur gaan opbouwen, vrees ik dat het verschil nog groter zal worden. Ik kan hierop enkel zeggen chapeau voor Ferrari, maar laat Schumi en Rubinio toch een beetje vechten voor het spektakel.

Sportieve groeten,

Anthony kumpen