Een flinke haar in de boter bij F1-teams in Brazilië: “Ieder huisje heeft zijn kruisje”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Eindelijk was het raak voor George Russell, die in Brazilië zijn eerste race won, maar als we nog iets onthouden van het raceweekend op Interlagos is het wel dat er bij verschillende teams een haar in de boter is tussen de teamgenoten.

Zowel tijdens de sprintrace op zaterdag als tijdens de race op zondag waren er een paar opmerkelijke incidenten tussen teamgenoten en sommige rijders namen geen blad voor de mond terwijl anderen het wat diplomatischer aanpakten.

Tijdens de sprintrace was er een incident tussen de twee Aston Martins toen Sebastian Vettel zijn teamgenoot Lance Stroll wou inhalen op het rechte stuk. Toen Vettel zijn aanval plaatste en naast de bolide van Stroll kwam werd hij zonder blikken of blozen het gras ingeduwd. Het leverde Stroll uiteindelijk een tijdstraf van tien seconden op en drie strafpunten op zijn licentie.

Stroll wist naar eigen zeggen niet dat hij zijn teamgenoot van de baan had geduwd maar nam de schuld wel op zich door te stellen dat hij waarschijnlijk niet genoeg ruimte gelaten had. Vettel liet weten zich niet al te veel zorgen te maken over het incident maar hij vroeg zich wel af of het nodig was om zo in gevecht te gaan. Het leek hem naar eigen zeggen verstandiger om samen te werken voor het team.

Minder diplomatisch was Fernando Alonso die het tijdens van de sprintrace tot twee keer toe aan de stok kreeg met zijn teamgenoot Esteban Ocon. Dat zorgde ervoor dat beide Alpines zondag achteraan op de startgrid waren terug te vinden.

Alonso uitte zijn frustraties al over de boordradio tijdens de sprintrace en na de race liet hij aan de media weten dat hij bijna niet kan wachten om te vertrekken bij Alpine.

“Het is nog één race en dan is het eindelijk voorbij,” aldus Alonso. “In Jeddah waren we al heel dicht bij de muur, dicht bij de muur in Boedapest, vandaag in bocht vier, nu hier… Soms is het heel competitief binnen een team, het overkwam hem met Sergio Perez, met Verstappen ook hier toen hij zichzelf wou ontdubbelen zichzelf dus… het is nog één race.”

Ocon stelde dat hij Alonso niet gezien had tijdens de openingsronde en dat hij het vooral spijtig vond voor het team wat er gebeurd was.

“Dit is lastig voor het team op het verkeerde moment. Het is jammer wat er gebeurde tijdens de openingsronde. Ik probeerde de McLarens aan te vallen, nam mijn lijn in bocht vier en Fernando kwam uit het niets langs buitenom. We raakten elkaar en vanaf dat moment was mijn race zo goed als voorbij.”

De teambaas van Alpine wond er alvast geen doekjes om op zaterdag en stelde dat zijn rijders het team in de steek gelaten hadden. Tijdens de race op zondag heerste er een gespannen sfeer bij de Franse formatie, dat was duidelijk te horen over de boordradio, maar beide rijders leverden een knappe inhaalrace af en scoorden belangrijke punten voor het kampioenschap.

Zondag kwam het dan tijdens de slotfase van de race tot het veelbesproken incident tussen Max Verstappen en Sergio Perez. Verstappen negeerde de teamorders om Perez voorbij te laten en liet over de boordradio weten daar zo zijn redenen voor te hebben. Perez kreeg op zijn beurt verontschuldigingen van het team en de Mexicaan antwoordde dat Verstappen zijn ware aard had laten zien.

Teambaas Christian Horner benadrukte na de race dat er een gesprek had plaatsgevonden en dat de dingen waren opgehelderd. Ze zakken af naar Abu Dhabi als een team, de prioriteit blijft de tweede plaats voor Perez in het kampioenschap en Verstappen is bereid om hem te helpen indien nodig.

Ook bij Ferrari is het niet al goud dat blinkt, dat blijkt uit de boordradio van Charles Leclerc tijdens de race op zondag. De Monegask vroeg verschillende keren aan de teamleiding om te denken aan de tweede plaats in het kampioenschap. Eigenlijk vroeg hij dat Sainz een podium zou opgeven zodat hij meer punten zou scoren voor de tweede plaats in het kampioenschap, een zwaar offer om te brengen van je teamgenoot.

Na de race liet Sanz weten dat hij niet op de hoogte was van de radioboodschappen van Leclerc en hij wilde er dan ook niets over kwijt. De kans bestaat dat het toch nog een pittige debriefing werd bij Ferrari. Teambaas Binotto liet alvast weten dat het te riskant was om teamorders te geven omdat Alonso en Verstappen te kort achter Leclerc reden.    

In twee van de gevallen scheiden de wegen van de teamgenoten na dit seizoen en in het geval van Vettel en Stroll komen ze elkaar ook niet meer tegen volgend jaar. In het geval van Red Bull en Ferrari gaan ze ook volgend jaar nog verder en hoewel er door de teams gezegd wordt dat er ofwel niets aan de hand is of alles uitgepraat is bestaat de kans dat zulke frustraties toch wat sporen zal achterlaten. De toekomst zal het echter uitwijzen…  

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print