F1 2013: Review

Sinds 2010 wordt jaarlijks in september een nieuwe F1-game uitgebracht door Codemasters. Ook dit jaar is de Britse studio weer verantwoordelijk voor F1 2013, al werd deze opgeschoven naar begin oktober, wegens het overdonderende succes van Grand Theft Auto 5.
image
Wie meteen de carrière start, zal op grafisch vlak geen grote verschillen merken met de vorige editie. De menu’s kregen zoals elk jaar een kleine make-over, en bij de laadschermen krijgen we mooie actiefoto’s te zien, maar eenmaal je je op het circuit bevindt, komt alles opnieuw zeer vertrouwd over. De carrière verloopt opnieuw op dezelfde manier, waarbij we eerst via de Young Driver Test in Abu Dhabi een aanbieding voor ons eerste seizoen proberen te verover van één of meerdere teams, en ook de aanpassingen in het sportief en technisch reglement zijn aanwezig, al spreken we hier niet over ingrijpende reglementswijzigingen zoals deze zich volgend seizoen zullen aanbieden.

Wat wel volledig herbekeken werd, is de handling van de wagens. Wanneer je in de fout gaat, is het dan wel iets makkelijker om de wagen op te vangen, maar bij het bochtenwerk ram je het gaspedaal best niet meteen volledig naar beneden. Goed doseren is de boodschap!

Doe je dit toch, dan kan je dat later nogal duur te staan komen, want ook dit jaar deed Codemasters hun uiterste best om de Pirelli-banden net zo te laten reageren als de echte variant. Dit betekent dat de banden die je tijdens het derde kwalificatiegedeelte gebruikte, al na enkele ronden compleet naar de haaien zijn. Of dit een plus- of een minpunt is, dat laten we in het midden.

Maar genoeg over de vertrouwde zaken … Een toevoeging waar iedere gamer naar uitkeek, was deze met de klassieke wagens en circuits. De basisversie van F1 2013 komt met vijf legendarische wagens uit de jaren tachtig, waaronder de Lotus 98T van Emerson Fittipaldi, of de Ferrari F1-87/88C van Gerhard Berger. Daarnaast krijgen diegenen die een classic edition kochten zes extra wagens uit de jaren negentig. Hierbij bevinden zich onder andere de Ferrari en Williams uit 1999, maar ook de brutale V12-kanonnen van diezelfde constructeurs uit 1992. Ook klassieke circuits als Jerez en Brands Hatch zijn aanwezig, en de Classic Edition krijgt daar nog Estoril en Imola bovenop.

Lees verder onder de foto …
image

Het klassieke gedeelte van de game komt met de gamemodes die we al kenden uit het origineel. Daarin kunnen we kiezen voor Grand Prix, Time Trial, Time Attack en Scenario Mode. Leuk detail bij elk van de game modes bij het classic gedeelte, is dat het bijhorende commentaar verzorgd wordt door niemand minder dan de legendarische Murray Walker. Ook het geluid van deze oude gloriën zit wel goed, iets wat bij de moderne wagens dit jaar hier en daar wel wat beter kon.

Over het algemeen is F1 2013 opnieuw een topeditie. Zowel de leek als de doorwinterde F1-liefhebber zal hier zijn gading vinden, want er is voor elk wat wils op vlak van moeilijkheid. Grafisch komt alles heel vertrouwd over, maar de gameplay kreeg wel een grondige opknapbeurt. De toevoeging van de klassiekers is zonder enige twijfel het beste wat de serie kon overkomen, ook al ontbreekt één grote naam, die van Ayrton Senna en zijn McLaren MP4-6 waarmee hij in 1991 zijn laatste titel behaalde. Dit heeft echter maar één reden, en dat zijn licenties.

F1 2013 is een onderhoudende game, die van ons een 8 op 10 krijgt.

Win een exemplaar van F1 2013: klik hier en neem deel aan de wedstrijd.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:19:”f12013_headline.jpg”;}
F1 2013, het F1-game dat iedere F1-fan moet hebben. Maar is dat ook zo? Wij van F1journaal.be evalueerden voor jou F1 2013 en schreven een review.