F1-piloten positief over meer grindbakken in Imola: “Zo worden baanlimieten afgedwongen, zo moeten de circuits zijn!”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De Formule 1-rijders zeggen dat de veranderingen die zijn aangebracht aan de uitloopstroken op Imola een voorbeeld zijn van hoe circuits moeten worden ontworpen of opnieuw aangepast moeten worden.

De discussie over de geasfalteerde uitloopstroken die we de laatste jaren meer en meer zien op de circuits zijn al langer voer voor discussie, een hoop fans en rijders zijn nog altijd meer fan van de beruchte grindbakken omdat ze veel minder vergevingsgezind zijn en zo moeten de rijders meer opletten dat ze niet over de limiet gaan maar op de limiet blijven.

Wat ook niet helpt in een race op een circuit met veel geasfalteerde uitloopstroken is dat de rijders dan regelmatig met vier wielen over de witte lijn gaan en later bestraft worden, in feite komt dat de race ook niet ten goede. Ga je over de limiet naast een grindbak heb je meteen je straf te pakken.

Voor de race in Imola dit jaar hadden ze voorafgaand opnieuw meer grindbakken geplaatst. Na de vrije trainingen op vrijdag werden de witte lijnen bij sommige bochtuitgangen breder gemaakt, waardoor het voor de rijders gemakkelijker werd om te beoordelen of ze binnen de baanlimieten bleven.

Als gevolg hiervan werden er veel minder rondetijden geschrapt voor rijders die de baanlimieten overschreden, ook dat is iets waar niet veel mensen fan van zijn van geschrapte rondetijden hoewel ze dan wel terecht zijn als de rondetijden worden geschrapt op dat moment. 

Lando Norris zei dat de rijders in het verleden bij de raceorganisatoren reeds hebben aangedrongen om soortgelijke oplossingen in te voeren maar kregen te horen dat dit niet mogelijk was. “Ze zeiden altijd dat het onmogelijk was”, aldus Norris. “Ik weet niet hoe het komt dat het nu ineens wel weer kan maar we zijn er wel blij om.”

Norris prees de beslissing om de witte lijnen in bepaalde bochten te verbreden voorafgaand aan de derde vrije training. “Als je probeert te rijden en je probeert te kijken waar de witte lijn zich bevindt ten opzichte van je band moeten we nu minder gokken of we nog juist zitten, we hebben zo meer de mogelijkheid om voluit de bochten te nemen.”

Max Verstappen treedt deze mening bij. “Het is nu weer zoals het moet zijn, je weet dat je gestraft wordt als je naast de baan gaat, je krijgt ze ook meteen de straf”.

“Het maakt het een beetje moeilijker omdat het risico groter is”, voegde Oscar Piastri eraan toe. “Maar we hebben overal waar we komen tracklimieten, dus er is altijd een risico, ook al is het risico met momenten een beetje anders. De ene is dat je in het grind belandt en de ronde of de auto volledig verpest is, de andere is dat je een beetje wijd gaat maar ook zo je ronde verpest en nadien ook nog vaak geschrapt wordt. Het is een beetje een ander risico.”

Ook op andere circuits zijn dit jaar wijzigingen aangebracht om te voorkomen dat rijders voordeel behalen door gebruik te maken van een geasfalteerde uitloopstrook. Zo werd in China voor dit jaar in de laatste bocht ook een nieuwe grindbak geplaatst.

“Er staan nog een paar ouderwetse circuits op de kalender en dat is ook waar ik verliefd op werd toen ik begon met racen en naar de F1 keek. Daar hebben we er meer van nodig”, aldus Verstappen. “Zo hebben ze ook in Spa terug meer grindbakken geplaatst tegenover vroeger, ik ben er absoluut fan van.”

Charles Leclerc is ook meer fan van dit type circuits. “Het is wat we allemaal een beetje missen van alle nieuwe locaties, dit ouderwetse gevoel van het circuit en de geschiedenis die erbij hoort.”Imola hoort in het lijstje van circuits waartoe Spa-Francorchamps, Suzuka, Monaco en Zandvoort ook behoren.”

De Formule 1 heeft tegenwoordig vaak grote nieuwe plannen maar gewoon iets lekker ouderwets behouden is ook niets mis mee, fans houden ook van nostalgie.

Geschreven door Vincent Bogaerts