Ferrari-rijders verbaasd over veroveren eerste startrij: “We begrijpen het zelf niet”

Ferrari
Ferrari

Charles Leclerc veroverde gisteren de polepositie voor de GP van Mexico en Carlos Sainz maakte er voor Ferrari zelfs een volledige eerste startrij van. Leclerc en Sainz waren zelf verbaasd dat ze sneller waren dan Max Verstappen.

Tijdens de drie oefensessies was Max Verstappen telkens de snelste en Ferrari leek tijdens heel het raceweekend nooit echt een bedreiging te kunnen gaan vormen tijdens de kwalificatie. Charles Leclerc had nog gezegd dat het verbazingwekkend en onvoorstelbaar zou zijn mocht hij de polepositie in Mexico kunnen veroveren. Maar net dat gebeurde dus …

“Absoluut niet,” antwoordde Leclerc toen hem werd gevraagd of hij dacht dat zijn wagen het potentieel had om voor de polepositie te kunnen strijden. “Het is twee weekends op rij dat we dat zeggen en de mensen gaan ons niet meer geloven. Om eerlijk te zijn, ik had niet verwacht dat ik op de pole zou staan.”

“Na de derde oefensessie hadden we redelijk wat achterstand. Om de één of andere reden hebben we alles goed voor elkaar gekregen en ging het goed, met de nieuwe banden wonnen we veel tijd.”

“Ik focus me echter al op de race want na veel poleposities moeten we er nu in slagen om de race te winnen. Uiteraard gaat dat erg moeilijk worden.”

Ook teamgenoot Carlos Sainz was slechts 0,067 seconde trager dan Charles Leclerc en net als zijn teamgenoot slaagde hij erin om Max Verstappen voor te blijven. Sainz had er echter net als Leclerc het raden naar waarom hij plots over één rondje zo snel was.

“Het was een erg vreemde kwalificatie,” aldus Sainz. “Om eerlijk te zijn ondervond ik heel het weekend problemen om een goed rondje te rijden en de eerste goede ronde die ik kon rijden was mijn eerste run in Q3.”

“Plots was ik toen de snelste en Charles ging nog een half tiende sneller. Ik begrijp niet hoe we plots een halve seconde weten te vinden en vervolgens de ronde nadien een halve seconde trager zijn.”

“Het is zeer tricky met de banden en het gevoel in de wagen is hier zeer vreemd op het circuit. We slaagden er echter in om een goed rondje te rijden en dat telt. Het plaatst ons in een goede positie voor de race.”

Sainz verwacht dat Ferrari tijdens de race een stuk minder competitief zal zijn omdat er dan met meer brandstof zal gereden worden.

“We zijn duidelijk niet zo sterk met veel brandstof als met weinig brandstof, ” aldus Sainz. “Ik denk dat onze wagen profiteert van het rijden met een nieuwe band, zeker achteraan de wagen.”

“We zullen zien wat we tijdens de race kunnen doen om de banden levendig te houden en om te proberen Red Bull achter ons te houden. Met twee wagens vooraan hebben we een voordeel.”