FIA: “Diskwalificatie voor wie nieuwe regels tegen porpoising niet naleeft”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Het is de FIA menens met de nieuwe regels om het porpoising-probleem aan te pakken, wie de regels niet volgt zal gediskwalificeerd worden.

De FIA laat weten dat er aan een oplossing wordt gewerkt om porpoising op lange termijn aan te pakken maar voorlopig worden er al enkele maatregelen genomen en die gaan dit weekend in voegen tijdens de GP van Canada.

Het doel is vooral om de veiligheid te garanderen en dat de rijders niet afgeleid raken door het stuiteren van hun bolide tegen hoge snelheid op de rechte stukken. Voor de GP van Canada zullen de auto’s allemaal een technische inspectie moeten ondergaan en als de FIA oordeelt dat de auto te hard stuitert zal de rijhoogte moeten worden aangepast, anders dreigt een diskwalificatie.

Dat zouden de stewards kunnen doen op grond van het artikel 10.2 van de Internationale Sportcode dat stelt dat een auto gediskwalificeerd mag worden als de stewards oordelen dat hij te gevaarlijk is.

De FIA zal het stuiteren van auto’s controleren met behulp van een Aerodynamic Oscillation Metric (AOM), die wordt berekend met behulp van de versnellingsmeters waarmee de F1-bolides reeds zijn uitgerust. Deze versnellingsmeters kunnen onder meer verticale schommelingen (bouncing) meten.

Op basis van die data zal er beslist worden of de wagen al dan niet veilig is om te racen. De data zal afkomstig zijn van drie rondjes tijdens de derde oefensessie zonder het gebruik van DRS en als alles binnen de limieten van de AOM valt zal de afstelling van de auto niet meer gewijzigd mogen worden. Als de doelstelling niet behaald worden moet de rijhoogte met minimum tien millimeter worden verhoogd.

Maar wat is de FIA dan van plan op de lange termijn? De vloer mag, alleen voor dit raceweekend, worden verstevigd met een extra verstijvingsstang, die verder naar voren wordt gemonteerd dan de stang die al is goedgekeurd en die het chassis met de bovenkant van de vloer verbindt.

Bovendien kunnen de teams de bovenkant van hun vloer stijver maken op manieren die misschien niet volledig aan de huidige reglementen voldoen of gedeeltelijk buiten het reglementaire gebied vallen. Overtredingen om het “porpoising” te verminderen zullen dit weekend echter door de vingers worden gezien.

Als deze maatregelen effectief zijn zullen ze overwogen worden door de FIA om op langere termijn te worden toegepast. 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print